IMTIHAN, KAMI DATANG!

Isnin, 17 Disember 2012



Saat gelombang itu tiba,
Aura mencengkam suka,
Derita menikam minda,
Mulut ragam berbicara,

Fikiran mula melayar samudera,
Anganan lama kini tiba,
Kembali memimpin dunia,
Menyeru mereka yang alpa,

Oh! rupanya aku yang leka,
Kejayaan bukan khayalan,
Tapi satu harapan,
Ilmu bukan mainan,
Tapi pendamping jiwa,
Bukan untuk sendirian,
Tapi demi segala manusia,
Akal tidak hanya disimpan,
Tapi mencambahkan isinya,

Andai bukan dengan aku menuntut,
Pasti tidak akan ia hadir melayang,
Andai bukan dengan merebut,
Ia tidak akan senang bergolek,
Aura ujian ini satu peringatan,
Bahawa kita tidak sia-sia,
Mencari makna kehidupan,
Mencorak agenda ke hadapan,

Jangan fobia dengan imtihan,
Kerana mehnah menanti kalian,
Jangan takut dengan imtihan,
Kerana dia satu peringatan,

Aku wajib itqan dengan Tuhan,
Taat dan thiqah pada ar-Rahman,
Merakam segala dalam al-Furqan,
Pastikan tawakalku memenuhi ruangan,
Dalam segenap sudut pertemuan,
Selaut hamparan keampunan,
Sedalam lautan bimbingan,

Demi menerobos cakerawala,
Menumbang fana,
Aku mampu menggoncang dunia,
Laksana mereka pejuang agama,
Pahatkan semangat,
Tajamkan keazaman,
Bina karakter idaman,
Islah setiap kepincangan,
Sungguh aku yakin adanya UJIAN.

eye_light
Kuliah Syariah Islamiah,
 Kaherah

♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: