KOYAK YANG BURUK TAMPAL YANG BARU

Sabtu, 15 September 2012


بسم الله الرحمن الرحيم

Aku mulakan akar tulisanku dengan kata-kata hebat Khalifah Umar yang seringkali lembaran amanahnya kita terujai serta sikapnya kita sanjung tinggi, "ORANG YANG PALING AKU SUKAI ADALAH DIA YANG YANG MENUNJUKKAN KESALAHANKU". Terasa diri mengecil menjadi sebesar zarah tatkala kata-kata ini dibaca satu persatu. Jikalau seorang khalifah besar begitu menyukai orang yang memperbetulkan kesilapannya,, aku? Adakah aku suka orang yang menegur kesilapanku? Adakah kita bermanis muka dan berlapang dada dengan setiap teguran yang dilemparkan buat kita?

Kebiasaannya, kita yang dikurniakan akal selalu memperbetulkan kesilapan orang lain yakni menggunakan kecaknaan kita pada benda yang sepatutnya. Nampak tidak kena sahaja, ditegur, dimarahi, serta dileteri. Alhamdulillah itu salah satu sikap yang baik tapi kadang kala kita lupa bahawa kita juga perlu diperbetulkan, samada kita sedar sendiri ataupun teguran dari sahabat-sahabat kita yang Allah salurkan untuk kepentingan kita jua serta bukti kasih sayang Allah terhadap hamba-hambanya.

Ayuh berubah! Jika kita berasa selalu betul, tibalah masa untuk memperbetulkan diri, koreksi diri, ambil masa sehari dua untuk membuat pemeriksaan atau medical checkup keatas diri kita sendiri. Betulkan apa yang perlu diperbetulkan. KOYAK YANG BURUK, TAMPAL YANG BARU.

Peringatan buat kita, orang yang selalu berasa betul pantang dipersalahkan. Dia seolah terasa seperti diserang dan yang bahayanya apabila merasa diserang, dia akan bangun menyerang. Lalu dimanakah bahagia di bumi Tuhan andai hidup yang indah dihiasi kicauan burung-burung yang dilalui sehari-harian terasa bagai peperangan.

Ayuh, kita lapangkan dada kita menerima segala teguran, angkatlah orang menegur kita. Jangan dimarahi dan senyumlah seindah mentari pagi. Koreksi diri, jika benar teguran itu, Alhamdulillah wa syukrulillah, jika salah, astaghfirullah wa syukrulillah atas peringatan agar suatu hari nanti kita tak terbuat seperti itu. Moga peringatan ini berguna buat hamba yang lemah ini dan moga menjadi peringatan buat semua yang membaca. PERBETUL DIRI DAN SERU YANG LAIN.
-Wallahualam-
ayat al.akhrash:)
syariah islamiyah
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: