Mesir Yang Aku Jumpai

Khamis, 15 Disember 2011

Sebelum aku datang mesir
Aku nampak hanya unta dan pasir
Tapi bila dah sampai mesir
Rupanya aku silap tafsir

Mesir..
Awek arab tepi jalan
Peerghhh!..cantik tahap gaban
Sekali tu aku nampak dia makan
BAPAK AH!!, 3 pinggan sekali telan

Satu hari aku nampak arab dukung baby
Aku pikir memang bagus kalau buat isteri
Tiba-tiba anak dia nangis mitak nasi
Hangpa tahu dia bt apa?
Dia lempang sampai budak tu berenti
Dasyat oOo..

Satu hari aku tengok arab gaduh
Perghh! mantap giler..cam WWE
Mula-mula dia main sentuh-sentuh
Pastu terus baling besi

Tapi yang tu tak pa lagi..

Lepas baling besi darah kuar atas dahi
Ramai hero masuk campur mitak berenti
Pastu hangpa tahu apa jadi?
Hero tu pulak cakap "tolong amikkan lagi banyak besi!"

Sekali aku tengok orang jual roti
Guna keldai ala-ala P.ramli
Tiba-tiba roti tu jatuh atas jalan,
Pastu kene pulak tahi
Tapi rilek je arab tu cakap "beli!.beli!.beli!.."

Hari tu aku naik teksi
Kebetulan kawan aku duduk kat tepi
Tiba-tiba pintu terbuka, Makkk!!
Kawan tu pun tanya "tak leh kunci?"
Driver jawab.."lak lak, haza 'aadiy"(tak perlu,ni biasa je)
Kurang asam punya teksi..

Kerap kali gak aku beli Fatirah(roti canai arab)
Yang geramnya tiap hari pejual tanya nama
Sari tu aku tanya pehal ko ni suka tanya hah?
Dia tanya balik "Mushkilah?"(ada masalah?)
Dia yang bermasalah, aku pulak yang ditanya..
Nasiblah..

Satu petang aku sedang jalan-jalan
Tenang...sambil baca quran
Gedebuk! tiba-tiba rasa nk pengsan
Kurang ajar punya arab, dia baling pinggan

Tu lah kisah orang sini,
Jadi kawan-kawan kenalah hati-hati
Tak payah beranganlah nak buat bini,
Nanti tak pasal-pasal tukar posisi
Kita jadi isteri dia pulak jadi suami.

*PS : Kisah Ini Tiada Kena Mengena Antara Yang Masih Hidup Atau Yang Telah Mati.

Nukilan,
Abdullah Mahdi,
Tahun 2,Takhassus Quran Wal Qiraat,Shoubra.
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

4 suara:

  • ini kategori santai..

  • santai juga ada sasteranya...

  • boleh sdr jelaskan kategori santai ni bagaimana bentuk sasteranya?