Pengenalan Kem Latihan Penulis (KELAP)

Rabu, 4 Julai 2007

Oleh: Siti Aisyah bte Abdul Mutalib
(Timbalan Pengarah Kem Latihan Penulis 2007)


Dunia penulisan merupakan elemen yang cukup penting bagi menjana pemikiran & kelangsungan dakwah Islamiah secara khusus. Sejarah melakarkan sumbangan medan ini kepada kemajuan dakwah dalam menyebarkan risalah Islam dalam beberapa bentuk. Bermula dari pembukuan al Quran di zaman Khalifah Umar bin al Khattab seterusnya dilengkapkan oleh Khalifah Uthman bin Affan. Bertitik tolak dari situ terbitlah bidang oenulisan ilmiah, syair dan sebagainya yang menjadi medium penting bagi ulama-ulama terdahulu menyebarkan Islam selepas zaman perkembangan ilmu yang pesat suatu ketika dulu. Oleh yang demikian itu, melihat kepada peripentingnya dunia penulisan dalam setiap individu muslim, inisiatif terus diambil dan kesinambungannya terus dijana bagi melihat dunia penulisan ini tidak putus dan mampu digarap secara bersama oleh generasi Islam hari ini. Kem Latihan Penulis (KELAP) di bawah Badan Penerangan dan Penerbitan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir PMRAM 2007 sekali lagi mengorak langkah menyambung warisan yang telah diperturunkan sejak sekian zaman.

Berorientasikan “Mengasah Pena Memandu Wibawa” mahasiswa-mahasiswi Al-Azhar khususnya perlu mengasah bakat penulisan sebagai nilai tambah dalam menyampaikan ajaran Islam. Uslub ini ternyata lebih berkesan dan lebih luas penyebarannya tidak membatasi waktu dan tempat. Dengan gaya bahasa yang tersusun indah di samping hati yang ikhlas bisa menarik minat dan perhatian seterusnya masuk dan meresap ke benak sanubari para pembaca. Firman Allah Taala; “Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-Kalimah Tuhanku sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-Kalimah Tuhanku walaupun kami tambah lagi lautan yang setanding dengannya.” (al Kahfi:108), al Quranul Karim

Maha luas ilmu Allah ini menjadi tanggungjawab bersama dalam menterjemah segenap ilmu yang dipelajari agar dapat dimanipulasikan segenap lapisan masyarakat agar Islam terus gah menaungi manusia sejagat di dunia milikNya semoga hati-hati kita merasa gentar apabila mendengar nama Allah apabila ia dibacakan.Kem Latihan Penulis sesi pertama yang berteraskan genre kreatif akan diadakan pada 8 haribulan Julai 2007. Sesi seterusnya akan diadakan pada bulan Ogos berteraskan genre non kreatif, khusus bagi ahli yang minat penulisan berat berbentuk ilmiah.

Kem Latihan Penulis bukan sekadar program, tetapi ia merupakan kelab bagi penulis. Sebagai praktikal bagi teori yang telah didedahkan ketika program, diakhir nanti para peserta akan diberi peluang menjayakan Suara Kampus Gabungan (SEGA) bagi tahun ini. Pihak kami amat berbesar hati menyambut penyertaan para peserta bagi menjayakan program ini. Dengan yuran LE10, peserta berpeluang menerokai ilmu penulisan seterusnya dapat memantapkan seni tersebut. Objektif PMRAM mengadakan kem ini demi melatih dan mendedahkan ahli dalam bidang penulisan. Usaha ini dikira mampu melahirkan ahli yang mahir dalam bidang penulisan seterusnya mencurahkan bakat tersebut membantu PMRAM menyampaikan risalah dakwah. Dengan program cuti musim panas ini, kami optimis mengharapkan ahli memperolehi manfaat seterusnya aktif menulis demi Islam.
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

1 suara:

  • Amiruddin M. Rosdi

    Bismillahirrahmanirrahim.... Satu permulaan yang baik, semoga tetap teguh mendepani masa...