Damai Yang Abadi

Selasa, 20 Disember 2011

Aku merenung masa depan
Aku melihat alam ciptaan Tuhan
Aku memerhati setiap kejadian

Aku mencari sinar yang sudah lama diimpi
Aku mencari sebuah harga diri
Aku mendambakan maruah bagi umat ini
Maruah yang pernah dijulang tinggi
Setinggi langit membiru

Aku terkenang sebuah nostalgia
Tika umat dalam gelita dan tipu daya
Lahir seorang insan yang kini dipuja
Ketika hidupnya sering dihina dan dinista
Mereka mengatakan dia gila
Mereka mencemuhnya sebagai pendusta
Sedangkan dia rasul mulia
Sedangkan dia kekasih Yang Maha Kaya

Pejuangannya bukanlah omongan kosong
Ajarannya untuk membetulkan yang terpesong
Datang meluruskan akhlak yang indah
Melalui pedoman sunnah
Wahyu yang turun segera diterjemah

Masa silih berganti
Generasi terus datang dan pergi
Namun masih ada yang menyimpan dengki
Dendam kesumat menghapus damai abadi
Kerana ego tersimpan di hati
Kerana hati sudah mati
Ditolaknya nur Ilahi
Dibuangnya sifat insani
Hanya kerana sebuah iri

Apalah nasib umat
Saban hari ditipu dan dicincang lumat
Jiwa kita malas
Hati kita culas
Akal yang perlu diisi dibiarkan sepi
Iman yang perlu dibaja hanya sesekali cuma
Apatah lagi membina taqwa

Di sana ada tangisan
Di sana ada keluhan
Maruah dicalari dengan sebuah kealpaan
Dahulunya megah di puncak kini hanya di pinggiran
Menanti sebuah sinaran
Yang hilang dek alpanya insan

Bangunlah wahai umat
Bangunah dari alpa dan lena
Di sana ternanti sebuah derita
Siapa lagi yang mahu menyeka air mata mereka
Siapa lagi yang mahu mencipta sebuah bahagia

Ayuh wahai umat
Kita cincang mereka dengan lumat
Dengan segala jerih dan keringat
Ilmu dicari iman diperhebat
Kita bunuh kezaliman
Kita baja keadilan
Kita buang kesumat
Kita semai rahmat

Agar hidup ini kembali berseri
Dengan sebuah damai abadi…

Nukilan,
Fakhrur Ridzwan,
Tahun 1, Takhassus Al-Quran Wal Qiraat, Shoubra.
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: