Pemenang Cerpen (Ke-2) Sempena Seminar & Bengkel Penulisan Siri 1 2010

Rabu, 10 November 2010
Type your summary

CERPEN : PEMENANG KEDUA

Oleh : Aisyulhaq

Angin berhembus lembut di kampong Seroja. Aku masih termenung di jendela rumah tinggalan ibuku. “Argh” satu keluhan berat dilepaska. Tiba-tiba aku terpandang senaskhah al-Quran tua dengan rehalnya masih disitu. Ya, masih disitu di penjuru bilik ibuku. Pakaian solat terlipat kemas disebelahnya.

Air mataku mengalir bagaikan hujan, hatiku sebak melihat naskhah al-Quran tua itu.

“Mak yang bersalah, kalau mak tak biarkan Aril sendirian di gigi air, pasti semua ini tak akan berlaku”. Jeritku pada ibu tua yang terkedu melihat jasad anaknya terbujur kaku dihadapan kakinya.

Ibu tua itu mengalirkan air mata yang ku kira hanya keadaan berpura-pura. “Mak tak sangka”, “Argh..mak memang bencikan Aril kan, mak suka marah dia dan paksa dia buat banyak kerja, dan sekarang mak dah bunuh dia, puas hati mak sekarang”.

Pang…satu tamparan singgah di pipiku.. Aku terdiam dan terus meluru ke bilik berendam air mata.

Ibu tua itu masih berdiri di sebelah jasad anak bongsunya. Usai, pengebumian Aril ibu tua itu terus duduk di atas sejadah dan membaca al-Quran bagi menenangkan hatinya.

Aku menjenguk ke bilik ibu tua itu dan melihat ibuku itu membaca al-Quran seperti tiada apa yang berlaku. Hatiku makin sakit, “memang dasar orang tua tiada perasaan”. Aku berlari ke bilik dan menghempas kasar pintu bilikku, “dum”.

Ibu tua itu terkejut tetapi cepat memahami anaknya itu masih dalam kesedihan. Dipegang al-Quran tua milik arwah suaminya dengan erat, “Ya Allah berikanlah kekuatan kepadaku atas apa yang berlaku..aku masih keliru dan mendambakan hidayahmu. Kau lebih mengetahui hikmah yang berlaku selepas kematian suamiku, Kau ambil pula anakku dan sekarang anakku yang masih tinggal pula menuduh aku membunuh adiknya pula...”

rest of the post here
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: