Hasil Karya Peserta Sayembara 09

Jumaat, 4 September 2009
Karya-karya ini adalah asli. Tidak ada sebarang pengubahsuaian terhadap karya yang dihantar. Hakcipta karya ini tertakluk kepada KELAP dengan keizinan penulis.

Karya disiarkan berdasarkan penilaian markah.



Cerpen :

TARBIYAH UKHUWAH

"Allah sedang mendidik saya. Mendidik saya supaya hanya meletak harapan seratus peratus kepada-Nya semata," tuturnya sambil tunduk, melarikan mata daripada terus direnung olehku. Aku sedar, manik-manik halus mula berhimpun dikelopak matanya. "Saya silap dalam meletak harapan, saya telah mendahulukan manusia lebih daripada Allah," dia menyambung lagi. Hatiku turut sebak. "Saya redha, dan saya dah ambil keputusan untuk melupakan dia. Walaupun saya tahu, cabaran melupakan dia ialah sentiasa mengingatinya. Tak apalah, cukuplah namanya sentiasa meniti dalam rintihan saya kepada Allah. Kerana ingatan yang paling bermakna buat saudara ialah dalam doa."
Begitu tabah Naurah menghadapi masalah ini, walaupun kerap kali aku tengok matanya bengkak di pagi hari. Pasti dia menangis lagi sebelah malamnya. Sebulan dua ini, sememangnya air matanya lebih setia daripadaku walhal aku sentiasa berada di sisinya. Yang aku mampu beri hanyalah keyakinan, suntikan semangat bahawa Allah mendengar rintihannya. InsyaAllah Allah akan tunjukkan jalan penyelesaiannya. Alhamdulillah, lelaki itu berada di fakulti yang berbeza dengan kami, secara tidak langsung membantu untuk dia melupakannya. Walaupun aku tahu, kami bakal bertemu dengan lelaki tersebut di alam persatuan mahasiswa yang sama-sama kamu sertai.
Aku sedar, kesibukan menyiapkan persediaan menghadapi peperiksaan akhir tahun dua menjauhkan dia dariku. Walauapapun aku bersyukur Asiah pula mendekatinya. Aku terkadang sedar yang bahawa ahli rumah ini menjadi dua puak. Aminah lebih banyak bersamaku. Manakala Asiah pula banyak bersamanya. Walaupun pada asalnya aku yang rapat dengannya. Mungkin tekanan perasaan sewaktu peperiksaan.
Kami ditakdirkan duduk serumah, rumah sewa. Ditakdirkan pula dalam pengundian memilih bilik, aku dan Naurah tinggal sebilik dalam 'master bedroom'. Al-kisah, kami memilih untuk tinggal di rumah sewa pada awal tahun ini memandangkan keterikatan dengan asrama terkadang membawa masalah bagi kami yang agak aktif dengan pergerakan mahasiswa se-Malaysia. Tambahan pula, rumah yang kami duduki ini ialah milik keluarga Asiah. Dia yang menjemput kami tinggal bersama dengan kadar sewa yang tidak mencekik darah.
Walaupun kami berlainan fakulti, iaitu Aku dan Naurah berada di fakulti sains kesihatan manakala Asiah dan Aminah berada di fakulti undang-undang , kami ditautkan melalui persatuan induk lantas berukhuwah dan sama-sama berjuang kerana ALLAH. Namun kali ini ukhuwah yang terbina mula diuji, mungkin kerana kami pernah berbaiah berukhuwah kerana ALLAH, sedangkan kami beriman. Mana mungkin ALLAH membiarkan kami sunyi daripada ujian sebagaimana yang termaktub dalam surah Al-Ankabut ayat dua yang maksudnya berbunyi:
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan membiarkan dengan hanya menyatakan 'Kami beriman'; sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)".
Pernah aku terkadang terasa hati dan kecewa kerana terlalu sukar untuk melihat senyuman daripadanya, sehinggakan aku mengutus surat bertanyakan apakah aku melukakan hatinya sehingga dia sukar untuk melontarkan senyuman kepadaku. Aku sudah masak dengan perangainya. Jika mengalami masalah pasti dia akan murung dan melayan perasaan itu. Akulah yang terpaksa memotivasikannya kembali. Mengingatkan kembali kepada ayat-ayat Allah yang kami masih berusaha untuk menghadamnya. Kala itulah dia mengalirkan air mata, memelukku dan menangis dibahuku. Dia sememangnya seorang yang terlalu lembut hati. Mudah mengalirkan air mata. Juga seorang yang terlalu sensitif. Banyak melayan perasaan dan mengikut perasaan sendiri. Kekagumanku terhadapnya hanya satu, sentiasa berkeyakinan dalam mengambil tindakan, walaupun kekesalan kadang kala bertandang. Namun baginya tiada masa untuk menyesal dan menoleh ke belakang.
Kali ini soal jodoh menguji hatinya. Di waktu yang sama, aku disunting oleh lelaki idaman dari bumi anbiya' dan bakal mendirikan rumah tangga seusai peperiksaan akhir ini. Sememangnya sejak menjejakkan kaki ke kampus tarbiyah ini, sekembali setelah pulang bercuti akhir semester lepas dia ada menyuarakan perasaannya kepadaku. Ditambah pula kenakalanku mengusiknya, seolah-olah menyuburkan lagi perasaan tersebut. Namun sekarang, tiada keputusan yang dia dapat. Tidak tahu apa penyelesaiannya, mungkin juga kerana dia terlalu mengikut perasaan kerana telah beberapa kali bertanyakan lelaki itu, walaupun lelaki itu pernah menolaknya secara lembut. Apalah nasibnya dia terpaksa berhubung dengan lelaki itu dasar kerja. Lantas merapatkan lagi mereka.

Pernah dia ceritakan lelaki itu pernah menyatakan kepadanya yang hatinya mencintai sahabat sekolahnya. Namun pada waktu yang sama, lelaki itu turut terpaut padanya dek kelembutan dan cara dia mengambil berat akan lelaki itu. Malah lelaki itu juga menyatakan seboleh-bolehnya ingin memperisterikannya. Seperti rembulan jatuh ke riba sewaktu dia memberitahuku. Namun aku memintanya meninggalkan lelaki itu kerana seolah-olah tidak ikhlas untuk menerimanya. Mungkin juga suatu hari akan memadukannya dengan perempuan yang dia cintai kerana sebelum ini mereka telah beberapa kali berbincang soal poligami.
Sebelum ini, setiap perkembangannya dengan lelaki itu pasti diceritakan kepadaku. Namun sejak aku menghalangnya, dia semakin menjauhiku. Kesibukan belajar menyebabkan aku tidak menyedari, sehingga suatu hari Asiah bertanya kepadaku apa yang berlaku kepada kami berdua sehingga terserlah kerenggangan persahabatan sedangkan aku sefakulti dengannya manakala Asiah dan Aminah pula berada di fakulti yang berbeza.
Aku kembali tersedar bahawa mungkin ada hak dalam bersahabat yang aku gagal tunaikan sehingga dia semakin menjauhiku. Aku sedar, kami berdua terlalu banyak persamaan, sehinggakan persamaan itu yang kadang kala membawa kepada kerenggangan. Kami sama-sama minat membaca, minat memasak dan lembut hati. Namun kerana kelembutan hati menyebabkan hati kami saling terguris walaupun kesalahan sekecil zarah sekalipun. Kami cuba berlapang dada, dan pernah saling bermuhasabah. Namun, mungkin kerana ada sedikit kedegilan dalam menegakkan benang yang basah, hal ini berlanjutan.
Memang tingkatan ukhuwah terlalu susah untuk dijangkau. Tarbiyah yang lebih mantap diperlukan untuk menjangkaui tingkatan-tingkatan ukhuwah. Kalau kami belum dapat menguasai salamatus sodri, iaitu berlapang dada, apatah lagi ingin menjangkau tahap tertinggi ukhuwah iaitu ithar yang bermaksud melebihkan individu lain melampaui kepentingan diri. Betapa tarbiyah rohani masih perlu kami cari. Mungkin ini adalah salah satu tarbiyah rohani yang perlu dilalui. Ya Allah, kuatkan hati kami!
* * *
Peperiksaan telah berlangsung jua akhirnya. Pagi ini merupakan hari terakhir peperiksaan,dan aku yang mengejutkan dia untuk solat subuh. Alhamdulillah kami sudah berbaik kembali walaupun terkadang kelihatan dia masih canggung denganku. Namun kerana kasih sayangku terhadapnya aku ketepikan perasaanku. Aku telah meniatkan kasihku padanya hanya kerana Allah. Aku tahu, dia banyak ketepikan pelajaran kali ini kerana terlalu ghairah dengan alam yang penuh menipu. Aku menolongnya selagi aku termampu kerana aku sayangkannya kerana Allah.
Menuju ke dewan auditorium untuk menduduki peperiksaan pada hari pertama dahulu, aku terkadang gagal menyeimbangkan kelajuan pergerakan kaki ini dengan kelajuannya.Setelah turun daripada kenderaan yang kami naiki iaitu bas, aku tidak mahu membuang masa, ingin cepat sampai lalu menapak ke arah tempat peperiksaan dengan pantas, tetapi seolah-olah dia sengaja melambatkannya. Astaghfirullah, aku berburuk sangka lagi. Satu perkara yang masih belum selesai, aku hairan kenapa dia kelihatan tidak bermaya lagi walaupun semalaman aku telah menerapkan 1001 motivasi. Ya Allah, tolonglah sahabatku ini. Aku tidak mahu mementingkan diri. Namun, entahlah. Aku dapat menghidu sedikit perasaan putus asa di dalam dirinya. Saat itu, hatiku tidak pernah putus melafazkan "Jangan biarkan perkara ini berlarutan ya Allah!".
Menduduki meja peperiksaan yang sebenarnya hanyalah kerusi yang bermeja, aku cuba melontarkan senyuman semangat kepadanya memandangkan angka giliran kami hanya selah lima orang. Dia membalas, tetapi hambar. Aku sedikit sebak. Kenapa tidak terlihat sinaran keikhlasan di hatinya? Apakah salahku? Ya Allah, bantulah aku. Bantulah kami. Ujian ukhuwah ini terlalu berat.
Hari ini, setelah dua jam berlalu menjawab soalan peperiksaan, dia bangkit keluar dari dewan peperiksaan meninggalkanku dan sahabat lain. Sejam masih berbaki. Tiada isyarat langsung daripadanya, terus melangkah keluar daripada dewan peperiksaan. Sudah beberapa kali dia bertindak sedemikian, namun aku tetap membisukan perkara ini. Hanya terkadang sistem pesanan ringkas yang ditinggalkannya di dalam peti masuk telefon bimbitku.
Setelah usai menjawab dan masa tamat, aku bertasbih, bertahmid dan bertakbir beberapa kali. Memeluk sahabat perempuanku yang lain dan mengucapkan selamat tinggal kerana kami bakal dipisahkan dengan cuti selama dua bulan. Semua bakal kembali ke negeri masing-masing. Aku sendiri akan kembali ke tempat tanah tumpah darahku iaitu Kota Bharu Kelantan. Tidak lupa juga aku mengedarkan sampul surat wangi kepada sahabat-sahabat rapatku. Suasana gamat seketika kerana ada yang baru sahaja maklum tentang kedatangan hari bahagiaku ketika itu. Aku hanya mampu tersengih mendengar gurau senda mereka. Manakan tidak, baru sahaja menjejak tahun dua sudah mahu berumah tangga.
Aku bakal pulang malam ini dengan Naurah menaiki Bas Mutiara. Dia bersetuju untuk bermalam di rumahku sehingga usai kenduri kesyukuran di rumahku yang hanya berbaki seminggu sahaja lagi. Tambahan pula, rumah pusaka kedua arwah ibu bapanya didiami oleh kakaknya yang telah berumah tangga. Baginya tidak keberatan untuk bermukim di kediamanku memandangkan rumah kami berdua masih dalam jajahan yang sama. Katanya, inilah saat-saat akhir aku dapat bersama dengannya sebelum dia berpisah selamanya denganku. Aku menafikan kata-katanya kerana bakal suamiku belajar di seberang laut. InsyaAllah tahun depan baru dia menamatkan pengajiannya di sana, dengan izin Allah. Jadi, aku akan kekal di rumah sewa kami sehingga tahun hadapan.
Setelah memberi salam memasuki rumah, aku terus menuju ke bilik. Melihat dia sedang tidur, aku melupuskan niat untuk berbicara dengannya. Mungkin dia kepenatan. Di sebelah katil sudah ternampak sebuah beg galas miliknya yang kemas terisi. Tersenyum sendirian melihat beg itu. Sudah tidak sabar nak balik rupanya dia.
Aku mula menyimpan setelah mengkhabarkan kepada keluargaku kejayaan menamatkan peperiksaan melalui perbualan telefon. Ibu bertalu-talu memberi tentatif kehidupan aku sebelum aku menghadapi saat-saat bergelar 'raja sehari'. Berbaur perasaan antara gembira dan gementar. Maklum sahajalah, lelaki yang bakal menerimaku sebagai suri ini aku belum pernah menatap rupanya secara langsung. Semuanya aturan keluarga. Walaupun si dia menyatakan bahawa kami pernah sekelas di tingkatan satu sebelum sama-sama berpindah sekolah, aku tidak dapat mengingati rupanya. Pada ketika itu, aku ke sekolah menengah agama manakala dia memasuki maahad tahfiz. Aku menerima pinangan ini tanpa pernah menatap fotonya, hanya sekadar mengetahui namanya dan terus beristikharah. Alhamdulillah aku tenang menyerahkan keputusan di tangan ibu bapa. Hasilnya, majlis pernikahan tanpa didahului pertunangan ini bakal berlangsung
Setinggi kesyukuran aku panjatkan kerana dijodohkan dengan seorang lelaki yang menjunjung kalamullah dan memperjuangkan kalimah Allah di muka bumi ini. Aku dimaklumkan keluarga bahawa dia telah pulang beberapa hari lepas dan bakal berlepas kembali setelah dua minggu kami mendirikan rumah tangga. Walaupun aku terkejut dengan keputusan yang diambil olehnya, tetapi aku redha. Isteri mana yang sanggup berpisah dengan suami saat inai masih merah dijari. Kepulangannya yang tidak sampai sebulan ini semata-mata untuk menguruskan perkahwinan kami. Bakal mentuaku pernah bercanda bahawa dia bimbang aku terlepas ke tangan orang lain. Aku hanya tersenyum saat itu, dan merasakan bahawa aku terlalu dihargai oleh bakal suamiku.
Ah! Jauh pula fikiran melayang. Aku kembali menyambung tugasan mengemas beg. Sekejap lagi, aku akan mengemas bilik dan pergi ke stesen bas sebelum maghrib bersama Naurah. Tidak sabar rasanya!
* * *
"Na'ilah! Nanti pagi esok, sejam sebelum subuh kejutkan saya tau. Nak tahajjud dengan awak sebelum awak terpaksa berpisah selamanya dengan saya. Awakkan memang kaki tahajjud," katanya sambil tersenyum-senyum. Tidak habis-habis dia mengungkapkan perkataan sebegitu.

"Eh, Cik Naurah! Puan Na'ilah ni akan tinggal dengan awak juga nanti. Berpisah dengan awak dua minggu je pun. Tak gitu Puan Nazifah?" balasku sambil diiyakan oleh Kak Nazifah yang sedang memakaikan inai di tanganku. Kak Nazifah ialah kakak sulungku. Manakala aku merupakan anak ketiga. Sebelumku ialah abang, yang masih bujang. Nampaknya aku melangkah bendul!

"Ala, sehari tanpamu Na'ilah al-Farafiesya, terasa bagai seribu tahun menunggu!" Guraunya bermadah pujangga. Ketawanya kembali bergema, namun dia kemudian terbatuk-batuk sedikit. Sebenarnya aku agak bimbang melihatnya. Mukanya cekung beberapa hari ini setelah kami pulang ke Kota Bharu. Apabila aku mengajaknya ke pasar raya untuk membeli kelangkapan, dia menolak. Katanya penat. Dia lebih banyak duduk. Kadang-kadang dia mengurut dadanya. Apabila aku tanya kenapa dia hanya tersenyum dan mengatakan tiada apa-apa. Bibirnya kelihatan agak pucat.

"Naurah okey ke? Kuat batuk malam ni?" tanyaku kebimbangan.
"Okey je. Tadi minum teh ais. Itu yang batuk," katanya sambil tersengih.
"MasyaAllah. Kan saya dah pesan jangan minum ais! Awak tu kan mudah batuk. Inilah bahana orang degil," leterku sambil terus menentang matanya, tajam. Kak Nazifah hanya tersenyum melihat gelagat kami. Suasana bilik yang sudah lengkap dengan perhiasan 'raja sehari' itu kecoh kerana suara kami.
"Ala, awak ni, belum kahwin da jadi macam mak nenek. Nanti lari Ustaz Saifuddin tu baru tau," usik Naurah lagi di sambung dengan ketawanya.
"Isy, dengan ustaz lain, tak buat perangai macam ni, insyaAllah. Cuma dengan Cik Naurah ni je kena buat perangai macam ni sebab dia degil sangat," kataku sambil membuat mimik muka marah. Dia hanya ketawa sambil terbatuk-batuk. Aku kembali diselubungi bimbang. Dia berterusan tersenyum sambil meneruskan lagi usaha menyetarika persalinan perkahwinanku.
Setelah siap memakai inai, aku terus merebahkan diri di atas tilam yang dibentangkan di lantai kamarku. Ibu melarang kami tidur di atas cadar pengantin. Kata ibu, nanti hilang seri. Walhal kerana tidak ingin rosakkan gubahan yang telah seharian ibu usahakan. Cadar ini adalah pemberian bakal suamiku. Dia membelinya di bumi anbiya', Mesir.
"Naurah...Naurah...bangun, dah nak subuh ni. Awak kata nak tahajjud buat kali terakhir dengan saya sebelum saya tinggalkan awak nanti?" seruku setelah bangkit dari tidur, bergurau mengajaknya mendirikan sepertiga malam sebagaimana disebut olehnya semalam. Namun tiada respon. Mungkin penat kerana semalam dia yang tolong menyetarika bajuku memandangkan tanganku dibaluti inai.
Aku membiarkannya dahulu, menuju ke bilik air, membersihkan diri. Saat melintasi ruang tamu terlihat ayah sedang menunaikan solat. Ayah memang tidak pernah lekang mendirikan solat malam. Anak-anak secara tidak langsung terdidik kerana melihat kebiasaan ini. Setelah itu aku pulang ke kamar dan mengejutkannya sekali lagi. Tiada respon. Hatiku tiba-tiba berdebar saat menyentuh tangannya yang kesejukan. Lantas ku selak selimut nenyentuh kakinya. Sejuk!
"Kak Ifah! Ibu! Ayah!" Aku menyeru nama-nama yang terlintas difikiran. Ayah yang tadi sedang menunaikan solat malam, terkocoh-kocoh datang ke bilik. "Ayah! Naurah ayah!" aku tidak dapat meneruskan kata-kata kerana pipiku telah basah dan suaraku tersekat oleh mukus yang berkumpul di kerongkongku.Setelah terpegang tangan Naurah, Ayah terus mencapai lampu picit yang berada di atas meja solekku dan menghala ke kelopak mata Naurah. Setelah membelek kedua kelopak mata kiri dan kanan. Ayah mengeluh.
"Innalillah wainna ilaihi raji'un!" sepatah kata itu yang terpacul di bibir ayah. Aku berterusan menangis. Sebak dada. Ibu yang baru sahaja sampai terus memelukku, turut sama mengalirkan air mata. Berusaha menenangkan ku dengan kata-kata azimat. Siapa yang melihat peristiwa ini pasti mengalirkan air mata. Tangisanku bertambah kuat. Adik-beradik yang tujuh orang, seorang demi seorang datang memenuhi pintu kamar, terkedu.
Ayah menghulurkan sampul surat yang dijumpai di sisi arwah, bersama segulung kertas berikat riben. Sampul surat yang amat ku kenal kerana di bucu sebelah kanan ada dilukis kartun dua orang muslimah yang menyerupai aku dan Naurah. Itulah kartun yang Naurah lukis setiap kali membalas suratku, trademark katanya. Kebolehannya melukis sememangnya tidak pernah dipersiakan.
Assalamualaikum. Ke hadapan sahabat yang selalu bertakhta di jiwaku, dulu, kini dan selamanya kerana ALLAH semata.
Nai'lah, pertama-tama dan selamanya Naurah mengucapkan seinfiniti kemaafan kerana terlalu banyak melukai hati Na'ilah sejak-akhir-akhir ini. Naurah sedar yang Naurah banyak mengikut perasaan tertekan. Tertekan dengan kegagalan dalam percintaan dan kegagalan memenuhi harapan keluarga. Namun satu lagi tekanan yang Naurah sembunyikan ialah asthma yang kerap kali menyerang Naurah.

Maaf andai Naurah sembunyikan perkara ini. Naurah bukan sengaja berjalan lambat, pernah cuba mengejar tetapi Naurah rasa sesak nafas. Jadi Naurah tidak dapat menyaingi kelajuan Na'ilah lagi. Maafkan Naurah. Naurah keluar dewan tanpa bagitahu Nailah hari tu pun sebab sakit sangat dada. Naurah tak mahu Na'ilah nampak Naurah pakai 'inhealer' jadi keluar awal-awal pergi bilik air.

Malam ini, saat Na'ilah lena dibuai mimpi, Naurah sesak nafas lagi. Tapi Naurah gagahkan tangan untuk menulis supaya Na'ilah tidak lagi salah sangka lagi. Lagipun, Aminah ada ceritakan ketidakpuashatian Na'ilah terhadap Naurah. Kita sama-sama manusia. Maafkan Naurah atas segala kelemahan.

Esok hari bahagia Na'ilah al-Farafiesya, iaitu menjadi suri Muhammad Saifuddin al-Khalis. Bersama ini ada Naurah conteng sikit gambaran mempelai bagai pinang dibelah dua ini. Maaf kerana Naurah tidak memberi tahu bahawa bakal suami Na'ilah itu teman baik Naurah sewaktu sekolah rendah. Naurah yang mengusulkan supaya dia melamar Nailah setelah Naurah memperkenalkan sedikit latar belakang Na'ilah kepada Khalis. Maka esok, termaktublah penyerahan amanah antara Naurah dan Khalis ya?

Semoga kalian berdua bahagia. Hari ini Naurah rasa cukup bahagia. Apakah esok masih sama?
Wassalam.
Menatap potretku bersaiz A3 disisi bakal suamiku, air mata mengalir laju. Terlalu banyak berburuk sangka dengan sahabatku yang ikhlas ini, yang juga telah menjodohkan aku dengan bakal suamiku tanpa pengetahuanku. Maafkan Na'ilah, Naurah!

Tatkala aku mengkhabarkan kepada suamiku berita kematian Naurah, dia terdiam seribu bahasa. Aku kurang mengerti. Setelah selamat melafazkan akad nikah di masjid pada pukul 10 pagi, dan merakam sedikit gambar kenangan, kami bergegas ke rumah. Melihat sekujur mayat di ruang tamu, hatiku kembali sebak. Ada sesuatu yang lebih mengejutkan aku, melihat sisa air mata di hujung mata suamiku. Aku pendamkan sahaja pertanyaan itu walaupun hatiku kurang selesa dengan keadaan itu. Setelah jenazah Naurah selamat dikebumikan, kami kembali ke rumah melayan tetamu. Ayahku telah mengumumkan bahawa malam ini akan diadakan tahlil walaupun kami bukanlah ahli keluarganya. Namun setelah kami berbincang dengan keluarga Naurah, mereka bersetuju.
Usai berjemaah zohor bersama suamiku, dia berdepan denganku seolah-olah ingin menyuarakan sesuatu. Saat itu aku agak berdebar, kerana belum pernah berdepan dengan lelaki dalam jarak yang amat dekat sebegitu dan memikirkan apasa sebenarnya yang berlaku.
"Pertama sekali abang ingin minta maaf kat Na'ilah," tutur suamiku dalam nada yang lembut, yang sedikit sebanyak menenangkan hati yang berdebar. "Mungkin perkara ini, Na'ilah tidak tahu dan Naurah tidak mungkin menceritakannya kepada Na'ilah."

"Tentang abang kawan Naurah sewaktu sekolah rendah ke?" Pintasku sebelum suamiku sempat menghabiskan bicara. Kelihatan dia tersenyum sambil menggeleng.
"Mungkin bagi Naurah, ya! Sebagaimana yang Na'ilah maklum. Tetapi bagi abang tidak." Hatiku berdebar. Apa yang berlaku sebenarnya? "Na'ilah, abang harap Na'ilah terima semua ini dngan berlapang dada. Semua yang telah terjadi hari ini bukti kasih sayang Naurah kepada Na'ilah." Aku bertambah bingung. "Sebenarnya, hati abang terhadap Naurah melampaui batasan seorang sahabat. Tapi Naurah nafikan berkali-kali. Abang sendiri tidak faham kenapa dia menolak." Aku tersentak menerima pernyataan itu.

"Maksudnya abang terima saya sebab abang cintakan Naurah?" tanyaku sambil mata mula berkaca. Perasaan cemburu mula menguasai diri.
"Mungkin ya suatu ketika dahulu." Jawapan itu telah meruntuhkan hatiku. Air mata mula mengalir. "Tapi percayalah Na'ilah, tidak sekarang. Dua tahun Naurah menggesa abang menerima Na'ilah. Tapi abang menafikan sebab abang tidak boleh melupakan dia. Namun tadi setelah menatap muka Na'ilah, abang percaya, usul yang diberikan Naurah tidak salah, malah tepat. Kita adalah jodoh yang ALLAh catatkan di Luh Mahfuz. Na'ilah perlu yakin."
"Tapi kenapa abang menangis sewaktu tengok jenazah Naurah?" Aku bertanya satu soalan yang bila difikirkan kembali agak kebudakan. Dia tersenyum.
"Sayang, hati bukan perkara mudah untuk di ubah. Dan abang yakin pertanyaan ini, menunjukkan perasaan sayang Na'ilah yang sudah berputik untuk abang, kan?" katanya sambil memegang daguku. Aku malu diperlakukan sedemikian lantas menepis sambil tersenyum. Dia mengesat air mata yang tersisa di pipiku.

Terlalu banyak Naurah korbankan. Sanggup menolak seorang yang aku kira hebat dari segi agama, kerana memandang bahawa dia lebih sesuai untukku. Ya ALLAH, andai aku tidak menghargai pengorbanan sahabatku ini, berdoasalah aku. Memang benar kata Abang Khalis, hati bukan mudah di ubah. Naurah mengalaminya sendiri di dalam perhatianku, di hadapan mataku. Walaupun lelaki yang bertakhta di hatinya menghancurkan hatinya, dia pernah putus-putus mendoakan kebahagiaan dan kejayaan lelaki itu. Aku sendiri menjadi saksi.
Aku tak pernah menyangka, pada hari bahagiaku, diwaktu aku bergelar raja sehari, aku akan kehilangannya buat selama-selamanya. Tidakku sedar dia menanggung kesakitan yang secara tidak langsung membawa maut. Aku benar-benar rasa kekosongan walaupun suami di sisi menyerikan hidupku. Aku kehilangan sahabat yang aku sayang dan dia menyayangi diriku kerana ALLAH. Maafkan aku Naurah kerana gagal menemanimu dengan sebaik mungkin disaat akhir usiamu. Semoga kau tenang di sana, di sisi KEKASIH SEJATI.

.........................................................................................................................................................................


Puisi :

Hanya Kalian


Dan di saat ini
Terasa perit menahan sakit
Perit lagi menyakiti hati emak dan abah

Seorang aku hampir putus asa
Seorang aku hampir hilang keyakinan jiwa
Seorang aku buntu menjanjikan bahagia

Emak abah
Bukan derita yang ingin kuhamparkan
Bukan kecewa yang ingin kulakarkan
Namun kasih kalian tetap berkekalan

Emak abah
Tidaklah kuat hati ini mengharung derita
Tidaklah tega jiwa ini menempuh duka
Janjiku pada kalian hanya sebuah bahagia

Emak abah
Hanya kalian…



♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: