Hasil karyaPeserta Sayembara (3)

Rabu, 16 September 2009
Kesinambungan karya,

Hakcipta karya adalah milik KELAP dengan kebenaran penulis. Dilarang mengambil apa jua isi tanpa kebenaran.




Cerpen

Muhasabah Dari Gaza.


“Kau mesti faham, Amira. Ini tentang hidup, tentang Tuhan, tentang perjuangan!”
Amira sudah mengagak Mahmud akan memulakannya lagi. Tangan Amira menguis-nguis beg galas yang diribanya, sekilas dia merenung Mahmud. Tajam. Sengaja Mahmud berpaling ke arahnya yang duduk di kerusi bahagian belakang van itu. Diam. ‘Kau memang sengaja Mahmud, suka mencabarku’. Bisiknya. Geram. Dia mecebik bibir merahnya yang kering akibat cuaca sejuk.

“Ah, perjuangan apa yang kau maksudkan? Tentang manusia yang pura-pura alim dan menunjuk-nunjuk mereka tahu segala-galanya begitu? Atau percaya dan yakin Tuhan itu Maha Pengasih, dan mereka menghukumi manusia sesuka hati tanpa memikirkan perasaan orang lain?” akhirnya Amira bersuara, sambil matanya merenung ke arah luar van berdebu itu. Memang dia pantang ditegur, apatah lagi berulang kali. Angin bertiup lembut dari barat, dingin mencengkam kulit, meresap menggigit-gigit tulang. Sedingin bicara Amira.

Sambil membetul-betulkan lipatan tudung hitamnya, dia memerhatikan Mahmud, seolah-olah hakim yang menanti hujah seterusnya daripada peguam. Kelihatannya Mahmud seperti mengeluh sendirian, berfikir sesuatu. Masakan Mahmud tidak boleh membaca fikirannya. Sebelum ini pun Mahmud sering berbicara tentang betapa keras hatinya. Sekeras piramid. Beribu tahun pun masih utuh dan teguh.
Amira mencongak-congak sendiri, sebelum ke Mesir, dia tidak bertudung, malah dia selesa dengan jeans ketat dan baju pendek. Terbayang di ingatannya, bagaimana Mahmud menyelamatkan dirinya dari gangguan lelaki-lelaki Arab yang bertubuh sasa di Bazaar Hussin, tempoh hari. Masa itu pun dia masih menuding jari kepada lelaki-lelaki tersebut tersebut, tanpa melihat dirinya yang berpakaian kurang sopan dan menjolok mata. Beberapa kali dinasihati Mahmud, barulah dia mengubah dirinya dengan imej lebih sopan dan bertudung.

“Apa lagi? Mengapa kau masih berdegil? Adakah kau tidak bosan berceramah padaku? Atau, kau sukakan aku?” gurau Amira, sinis, kening lentiknya diangkat sambil tersenyum nakal.

“Salahkah?" senyuman Mahmud lebih membuatkan Amira tertanya-tanya.Huh, dia terkena lagi.

`Mahmud, mungkin kau benar-benar ikhlas untuk mengubahku sebelum aku pulang ke Malaysia kelak. Kau memang penyabar, tak pernah serik menasihati dan menegur aku. Kau pernah berkata semalam, ini bumi berkat, Palestin bumi para nabi. Aku percaya kau masih mahu aku menyaksikan dan merasakan kelainan berada di bumi Palestin ini. Kau memang suka membuat aku tertanya-tanya. Ah, tunggu dan lihat saja,' bisik hatinya dibelenggu resah.

Kamera yang digalasnya dibetul-betulkan. Jam tangannya menunjukkan sudah pukul tiga petang. Sejam lagi mereka akan sampai di Markas PBB dan melaporkan diri untuk membuat liputan di Gaza. Mahmud bercerita, Gazalah kampungnya, di sinilah bapanya mati syahid, abangnya tercedera setelah cuba membuat serangan berani mati, tetapi gagal, malah kini abangnya lumpuh separuh badan, kedua-dua kakinya telah tiada. Kerana itu mereka sekeluarga berpindah ke Mesir. Kini, dia pulang ; sebagai wartawan perang. Impiannya, mahu dunia sedar dari lena tentang penderitaan Gaza. Inilah perjuangannya.

Amira memandang jauh ke luar tingkap. Gaza menyambutnya dengan muram, mengiringi hatinya yang resah. Sejak tiba di sempadan Rafah, pelbagai persoalan bermain di mindanya; nasib anak-anak Palestin di Gaza. Baru semalam dia melihat di tepi jalan, kanak-kanak Palestin, keadaan mereka yang kurus kering dan berkejaran melihat van mereka dan meminta-minta supaya berhenti. Begitu van diberhentikan, mereka mengadu; sudah seminggu mereka hanya mengalas perut dengan memakan rumput di tepi jalan.

Amira sangat terharu dan simpati melihat keadaan mereka. Dia mengambil beg berisi makanan, diagihkan roti dan air kepada kanak-kanak itu. Sambil melayan mereka, dia mengkhabarkan kepada anak-anak malang itu bahawa trak bekalan makanan dalam perjalanan daripada Kaherah. Mereka hanya senyum hambar, Amira sedikit simpati, namun tetap membalas senyuman mereka. Setelah bergambar kenangan, dia mencium kanak-kanak tersebut, ada enam orang semuanya, empat lelaki dan dua perempuan. Semuanya comel-comel, tapi selekeh, kotor dan berbau. Barangkali sudah berminggu-minggu tidak mandi, fikirnya.

Ada debar singgah di hatinya, dan debar itu seolah-olah seruan dari Gaza, Gaza yang segersang hatinya itu memanggil-manggil Amira. Sementara itu, Mahmud pula tak henti-henti mengingatkannya untuk solat. Padahal terang-terang sudah dikhabarkan yang dia tidak tahu solat.

Ah, pedulikanlah! Berombak-ombak dadanya oleh gelojak perasaan yang tak menentu. Ditambah dengan kerunsingannya, memikirkan hari-hari yang bakal ditempuh di sini. Dari jauh, dia melihat saja Mahmud yang sedang solat jamak secara berjemaah di tepi jalan, beralaskan kain yang dibawa jururawat yang bersama mereka.

Amira hanya melihat dari jauh. Diambilnya buku catatan, mencatat sesuatu. Buat-buat sibuk, buat-buat tidak nampak pada Mahmud yang baru habis solat berdiri di hadapannya. Tadi dia diajak Mahmud bersama-sama mereka, untuk solat bersama, walaupun tanpa bacaan, untuk memulakan perubahan dirinya. ‘Aku memang begini Mahmud, lantaklah apa pandangan kau. Apa pun fikiran kau. Mungkin bagimu aku ini bodoh sombong. Ah, bodoh sombong pun bodoh sombonglah’.
*****
Van putih kelabu itu beransur dan memasuki kawasan pintu pagar biru yang tertulis United Nations yang merujuk kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau PBB. Mahmud tersenyum dan berpaling ke arah Amira. Amira mengerti perasaan Mahmud, mujur saja dia tidak berkata apa-apa, hanya membalas senyuman pemuda berkulit putih merah dan berkumis nipis itu. Mahmud kegirangan, sedangkan resah menggigit, tak lekang dari sukma Amira.

Ah! Barangkali betullah bau tanah di Gaza punya identiti tersendiri. Tanah syahidnya para syuhada’, ini tanah juang, bak kata Mahmud. Amira berfikir sendiri, seolah-olah deria hidunya dapat merasakan bau harum darah para pahlawan yang pernah syahid di sini.

Sejurus kemudian, kakinya melangkah turun, menjejak kawasan Markas PBB yang dimaksudkan, kedudukan bangunan di sana rapat-rapat. Bangunan-bangunannya agak usang, dindingnya seperti sudah lama tidak bercat dan terkopak di sana sini.

Kelihatan beberapa tentera PBB sedang berkawal di luar pintu masuk. Mahmud meminta Amira mencatatkan maklumat ketibaan mereka, manakala dia mula mengetik-ngetik kameranya, mengambil beberapa gambar di sekitar kawasan itu. Mahmud yang bertopi dan berkemeja hitam Kemudiannya, mereka menuju ke arah pintu masuk pejabat, Amira masuk dahulu dan Mahmud membuntuti dari belakang, asyik dengan kameranya. Sekali-sekala, dia bersiul-siul keriangan, mungkin teruja dengan tugas yang menantinya. Kedengaran beberapa pesawat berterbangan di langit Gaza, berlegar-legar seperti helang mencari mangsanya.

Mungkin tentera PBB sedang mengawasi keadaan, sebagai persediaan untuk pertahanan udara, fikir Amira lagi. Berdesing telinganya mendengar bunyi pesawat-pesawat tersebut. Dia lalu mendongak sedikit keluar, menghalakan pandangan ke arah pesawat sederhana kecil itu terbang sederhana rendah dari paras laut.

Dilihatnya Mahmud kini menghalakan kameranya pula untuk mendapatkan gambar pesawat tersebut, ada tiga semuanya. Amira berhenti seketika, menunggu Mahmud yang keluar semula untuk mengambil gambar, pandangannya tertancap pada salah sebuah pesawat yang kedudukannya betul-betul di atas kepala Mahmud, terbang tidak berapa jauh dari mereka. Tepat sekali, Amira mula rasa tidak sedap hati. Matanya memerhatikan sahaja pergerakan Mahmud yang terus memfokuskan kameranya ke arah imej pesawat tersebut. Tiba-tiba telinganya terdengar bunyi siren amaran bahaya dan pengumuman menyelamatkan diri. Mahmud semakin leka dan teruja dengan pesawat itu. Diketik kameranya beberapa kali, mendapatkan latar yang sesuai. Amira pula semakin resah dan cemas. Ini bukan pesawat biasa, mungkin. pesawat musuh, bisik hatinya.

“Mahmuuud! Masuk! Cepat Mahmuuuud!” Amira menjerit sekali.
“Itu pesawat musuh!” jerit Amira lagi. Kali ini jeritannya bernada menengking. Dia ingin berlari ke arah Mahmud, tetapi kakinya terasa seperti terbelenggu. Namun, Mahmud tidak berpaling ke arahnya. Menjawab panggilannya apatah lagi. Pesawat tersebut melayah rendah, lebih rendah dan satu das tembakan tepat menembusi kepala Mahmud. Darah menitik dan Mahmud jatuh longlai, kamera di tangannya terlepas. Tubuh Mahmud terbujur kaku dengan darah di kepalanya yang membuak-buak. Amira terpaku. Kelu.
Tiba-tiba Amira terdengar letupan dari atas bumbung bangunan yang diteduhinya. Kakinya ingin melangkah keluar, namun terasa berat dan seolah-olah terbelenggu. Serpihan demi serpihan batu jatuh sedikit demi sedikit, menimpa tubuh kecil Amira. Dia jatuh tertiarap dan akhirnya bangunan tersebut runtuh berkecai, dan gadis itu terperangkap di situ, di celah-celah runtuhan, dan Gaza menjadi saksi.

Gelap. Kepalanya terasa pening, berdenyut-denyut. Tangan kanannya menyentuh kepala, ada cecair likat mengalir. Bau hanyir menusuk hidung. Matanya pula tidak nampak apa-apa. Tubuhnya dingin amat. Perutnya berkeroncong, lapar. Waktu malam barangkali. Kaki kanannya ditindih serpihan runtuhan markas itu. Di bahagian paha. Sakit sekali. Dia cuba bergerak perlahan-lahan. Ke kanan, gagal. Ke kiri, juga gagal. Badannya dalam keadaan tertiarap. Akhirnya, hanya letih dan penat dia dapat. Akhirnya dia tertidur keletihan.

Matahari dengan berani memancar dalam-dalam, menembusi runtuhan bangunan tempat Amira terbaring. Sampai berpinar-pinar matanya menahan silau. Dia teringat Mahmud. Air matanya mengguyur perlahan. Sesal membungkusi hatinya, sesal kerana membiarkan Mahmud bersendiri mengambil gambar. Sesal kerana tidak dapat menyelamatkan Mahmud.

Apakah aku akan mati juga seperti Mahmud? Ah! Tidak! Aku mesti selamatkan diri! Terlintas di fikirannya pula. Sekejap-sekejap dia menangis teresak-esak, sekejap-sekejap dia bercakap seorang diri. Emosinya berkecamuk! Namun dia cuba juga sedaya upaya, mencari kekuatan, meyakinkan dirinya sendiri, bahawa dia akan selamat.

Amira mengangkat kepalanya perlahan-lahan, tangannya menyapu mukanya yang dibedak debu. Dia menjerit, “Tolong! Tolong!,” namun, tiada jawapan. Tadi, Amira seperti mendengar ada suara-suara manusia. Pasukan penyelamat barangkali. Dia cuba menolak batu-batu yang menghalang pandangannya. Gagal. Letupan yang agak kuat semalam menyebabkan Amira agak terperosok ke bawah tanah, namun dia masih bertuah kerana mendapat cahaya matahari. Dia cuba mengengsot sedikit-sedikit, badannya teralih sedikit, dalam keadaan mengiring, namun, kakinya masih tertindih batu. Dia menahan sakit. Sekali lagi dia menjerit, cuba mendapatkan perhatian. Hampir serak suaranya memekik meminta tolong, namun masih tidak berjawab. Dia kecewa.

“Mahmud? Aku kira kau sudah mati. Ke sini Mahmud. Selamatkan aku. Lekas. Aku takut mati.” Amira memanggil-manggil Mahmud yang berjalan ke arahnya. Pandangannya agak kabur. Dia cuba memanggil lebih jelas. Mahmud menghampirinya, dengan senyum.

“Kau mahu selamat, Amira? Tuhan pasti akan menolongmu, sudah berkali-kali aku katakan padamu. Tuhan sudah menyatakan sesiapa yang menyembahnya akan mendapat bantuan darinya. Tapi, layakkah kau? Aku akan pergi pada bapaku. Lihat, dia sudah melambai-lambai padaku. Ingat pesanku, Amira, ingat Tuhan, pasti Tuhan akan membantumu. Panggil saja namanya, pasti. Dia Maha Penyayang. Dia akan menjawab panggilanmu.” Mahmud pergi jauh meninggalkannya.

Amira terbangun dari lenanya yang resah. Dilihat dirinya, tudung entah ke mana, rambut kusut masai.tubuhnya calar balar. Dirasakan seolah-olah dirinya seperti mayat hidup. Rasa lapar dan kantuknya menyatu, menyuntik semangat baru. Mahmud hadir dalam mimpinya, dia seperti bernyawa kembali.

‘Tuhan, maafkan aku. Selamatkanlah aku.’ Bisiknya. Ada setitis harap di jiwanya. Harapan untuk hidup. Hampir dua hari dia terperangkap di situ. Kadang-kadang, ada bau-bau tidak menyenangkan dibawa angin, menusuk hidung Amira. Dia tahu, itu bau mayat-mayat yang tertimbus di bawah runtuhan itu. Tapi apa yang menghairankan dirinya, mengapa tidak ada seorang pun pasukan keselamatan yang datang kepadanya, walaupun berkali-kali dia menjerit, hampir semalaman.
Ruang rasanya sangat berkecamuk.

Tadi sudah dipanggil Tuhan, untuk menyelamatkannya, namun, masih tidak berjawab! Amira sangat marah. Apa gunanya marah sekarang? Apa gunanya kecewa sekarang? Ah, Mahmud, kau penipu, penipu, penipuuu...!
Amira mengangkat kepalanya, melihat di sekelilingnya, cuba mencari-cari kalau-kalau ada orang datang untuk menyelamatkannya. Walaupun hadir rasa bimbang, dia tidak mahu berputus asa untuk melepaskan diri dari situ. Dilihat kakinya, lalat-lalat mula menghurung, darah pada kakinya juga sudah kering. Dia membiarkan sahaja, semakin difikirkan nasibnya, semakin gila dirasakan, seolah-olah dirinya tak bernilai apa-apa.

Pemikiran negatif hanya akan memburukkan keadaan, sebagai wartawan, dia tahu itu. Dia harus tekal mendepani apa pun cabaran. Amira tahu, ada mayat-mayat di sekelilingnya. Mayat-mayat yang tidak meminta untuk mati. Tapi semua manusia harus mati. Bagaimana rasanya mati? Dia membayangkan sekiranya dirinya mati waktu itu, dia tidak sempat berbuat apa-apa pun, apatah lagi bertaubat. Nyawanya bukan mainan, walaupun kecederaannya agak parah, tidak bermakna dia harus mati. Mati? ‘Ya, aku mahu mati dengan bermaruah, bukan seperti ini, membiarkan diriku, menunggu saat-saat itu.’

‘Oh, Tuhan, maafkan aku kerana berdendam pada-Mu. Selamatkanlah aku Ya Allah, aku mahu hidup. Mahu kembali seperti dulu.’ Getus hatinya, membisikkan doa. Bukan dia tidak tahu adanya Tuhan, Cuma dia tidak yakin dengan doanya, dia bimbang, doanya tidak diterima, dia takut dengan bayang-bayangnya sendiri. Kadang-kadang fikirannya celaru. Luarannya Amira nampak kuat dan tabah. Namun hatinya sering tidak tenang. Sering dirundung resah. Hanya kerana dia tidak kembali kepada fitrah. Fitrah untuk bertuhan. Kali ini, Amira yakin, dia akan selamat.

Hari ketiga. Amira semakin lemah. Tiga hari tanpa makanan dan minuman. Dia hanya berserah. Pagi itu benar-benar dingin. Perutnya meminta diisi. Kalau pun hari itu, hari kematiannya, Amira pasrah. Tiba-tiba telinganya menangkap sesuatu bunyi. Ada derap tapak kasut. Semakin kuat bunyi derapan itu, semakin dirasakan hampir dengan telinganya. Amira kaget dalam lemah. Adakah ini pertolongan dari Tuhan?

Kepalanya didongakkan sedikit, matanya bertentang dengan sepasang mata coklat berbulu lentik, dengan senyuman manis. Seorang budak rupa-rupanya! Budak itu kelihatan comot sekali, bajunya bertompok-tompok oleh tanah. Wajahnya pucat dan dipipinya ada parut kecil. Tanpa suara, budak itu menunjukkan isyarat tangannya ke arah kaki Amira. Amira hanya mengangguk lemah.
Budak lelaki Arab itu menghulurkan tangannya kepada Amira, dicuba untuk menariknya keluar sedikit daripada runtuhan itu. Ditarik perlahan-lahan pada mulanya, payah amat. Sekali lagi si cilik itu mencuba sekuat hati. Hasilnya, dia jatuh dan tercampak ke belakang. Kudrat kecil itu tidak mengizinkan. Dia bangun, menyapu-nyapu debu yang melekat pada belakang badannya dan terus menghilangkan diri. Amira cuba memanggil, namun budak itu terus pergi meninggalkannya. Air matanya tiba-tiba bergenang, sekali lagi dia merasakan takdir seolah-olah mempermainkannya. Sungguh, kali ini dia tewas!

******

Cahaya matahari mencucuk retina matanya. Sungguhpun cuaca dingin, namun kemilau mentari menyapa wajah Amira tepat-tepat, tak terlindung langsung wajah comotnya itu. Sementelahan dia tidak mampu lagi mengangkat tangan meneduhi dirinya dari sinar matahari itu. Sekali lagi telinganya mendengar derap-derap kecil, seperti sebelum ini. ‘Ah mungkinkah kanak-kanak tadi?’. Hatinya berbisik dalam harap.

Amira tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Bibirnya mula menguntum senyum dalam lemah. Si cilik Arab tadi mendekati Amira perlahan-lahan dan tersenyum. Ditangannya ada sesuatu. Diambilnya dan dikeluarkan sebiji tomato dari beg plastik yang dibawanya. Sambil mengisyaratkan kepada Amira supaya membuka mulut, dia menunjukkan wajah simpati melihat keadaan Amira. Satu demi satu suapan dihulurkan, sehingga habis sebiji tomato. Amira merasa sedikit lega, kerana sekurang-kurangnya dia tidak mati kebuluran.

‘Barangkali si cilik ini bisu, satu perkataan pun tidak kedengaran dari mulutnya, melainkan bahasa isyarat.’ Fikirnya, aneh. Tangan kecil itu menadah tangan ke langit, seperti memohon sesuatu. Amira hanya melihat, alangkah, sebiji tomato pun disyukuri, sedang aku, masih bernyawa pun berdendam pada Tuhan. Dia bermuhasabah sendiri.

Amira mula bersuara, “Kamu, akanku panggil Mahmud, seperti nama arwah temanku, terima kasih atas tomato tadi,” Amira melemparkan senyuman manis.

Si cillik itu hanya mengangguk kecil, mengisyaratkan dia akan pergi, dan akan kembali lagi. Saat si cilik itu melangkah, Amira menangkap bunyi sesuatu, pesawat yang sama didengarinya tempohari! Fikirannya mula terbayangkan letupan. Tak mungkin sekali lagi! Amira menjerit. Panik.

“Mahmuud! Jangan keluar Mahmuuud!” jeritnya. Seolah-olah mendapat kekuatan luar biasa, dia berjaya mengalihkan batu yang menindih kakinya, dicuba bangun, tetapi gagal. “Ya Allah, kau selamatkanlah Mahmud, jangan kau ambil nyawanya setelah kau ambil nyawa Mahmud temanku sebelum ini.”

Kali ini Amira benar-benar berharap. Beberapa saat kemudian, sekali lagi tempat itu dibom. Keadaan sekelilingnya bergegar! Debu-debu berterbangan menghalang pandangannya. Berjerebu. Amira meniarap, pasrah dengan keadaan. Keadaan aman seketika setelah tiga letupan kedengaran. Markas itu hancur berkecai, Amira beruntung kerana sekali lagi dirinya selamat. Dia menangis tersedu-sedu

Di hadapannya berdiri si Mahmud kecil, menghampirinya, menyapu pipi Amira yang basah dengan tangan kecilya. Dia terkejut namun kehadiran si cilik itu menyenangkannya. Hari itu, Gaza menjadi medan juang Amira memuhasabah sebuah derita, setelah ditegur Tuhan. Amira senyum, dan Mahmud kecil senyum. Senyum pada semangat baru. Senyum pada Gaza.


Puisi

Ku nantikan Ramadhan

Ku nantikan Ramadhan
Diwaktu pagi ku bersusah payah
Diwaktu malam ku bermudah
Supaya rahmat Tuhan mencurah-curah
Supaya hati tidak berasa gundah
Ingin ku penuhi segala dengan ibadah.

Ku nantikan Ramadhan
Sungguh ku berhajat memohon keampunan
Sungguh ku berniat mencipta kecintaan
Hanya pada tuhan ku adukan
Hanya pada tuhan ku bentangkan
Ampunkanlah dosa ku wahai Tuhan.

Ku nantikan Ramadhan
Jika dosaku terikat kerana manusia
Ingin ku tunggu kemaafan diterima
Sekalipun hati ditusuk kisah duka
Biar diriku menanggung semua
Ku rela dicemuh dunia
Tidak pula menerima azab neraka.

Ku nantikan Ramadhan
Hari ini ku ingin habisi perjalanan Ramadhan
Hari ini ku sempurnakan permintaan
Kiranya tiada lagi melalui Ramadhan
Ku berbangga menjadi hamba kepada tuhan
Ku berbangga Nabi Muhammad menjadi sanjungan
Hanya ku tunggu dihisab Mizan.



WARNA WARNI ALAM

Warna warni alam
Yang makin pudar diingatan
Bagai memanggil-manggil manusia
Kembali kepada Tuhan
Bagai satu episod yang bersilih ganti

Namun apa kan daya
Serinya sudah pudar dimamah usia
Usia dunia yang merangkak tua
Ditambah manusia pula
Sibuk membangunkan dunia
Tanpa mengira keaslian alam
Telah punah bertukar rupa

Wahai penduduk dunia
Apakah dikau lupa
Asal usul ciptaan kita
Betapa Kuasanya Pencipta
Mencipta alam semesta
Sehingga kau mengejar pembangunan
Tanpa mengenal Tuhan
Melupakan warna warni alam
Yang amat tenteram
Dengan senang kau memadam
Dengan pembangunan melampaui batasan

Ayuh manusia
Sedarlah dari lena
Tuhan masih membuka pintu keampunan
Dialah Tuhan Ar-Rahman
Hanya kalimah taubat kau lafazkan
Pasti kau jadi insan pilihan



♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: