Hasil karyaPeserta Sayembara (Johan)

Rabu, 16 September 2009
Kesinambungan karya,

Hakcipta karya adalah milik KELAP dengan kebenaran penulis. Dilarang mengambil apa jua isi tanpa kebenaran.




Cerpen

Bukan Cleopatra

Engkau merenung jauh Selat Mediterranean yang merentasi Pantai Ageeba. Angin musim panas bertiup deras, menampar-nampar pipi bersihmu, yang bebas jerawat. Matamu menahan silau matahari pagi, yang mula memunculkan diri, seperti hari-hari sebelumnya. Katanya, aku mahu berzikir hari ini, seperti biasa, engkau pula? Lantas bibirmu kumat-kamit menutur tasbih, atas nikmat Tuhan, atas peluang untuk engkau nikmati saat ini. Pantai Ageeba yang terbentang di hadapanmu, digelar pantai ajaib, kerana keindahannya, juga kerana nun di tengah laut, terpancar tujuh warna pelangi

Ah, memang ajaib! Bisik engkau. Dari persisiran pantai, engkau berjalan perlahan-lahan, sambil memakai topi ala Hawaii lapan pound Mesir. Cermin mata hitam kau pakai, melindungi retina matamu dari silau mentari yang menggigit macam pijat. Sungguh, awal musim panas ini begitu mendamaikan. Fikiranmu asyik dengan keindahan pantai Ageeba, alangkah, jika dia turut bersamamu, berkongsi keindahan ini, menyaksikan anak-anak muda Matruh bermain air dan mandi- manda, sambil bergendang menyanyikan lagu qasidah Arab, fikirmu.
Matruh menyimpan sekotak memori yang bersarang lama dalam fikiranmu.. Pantai Ageeba ini adalah saksi, ya, saksi cinta engkau, yang cintakan keindahan, sejarah dan kedamaian. Engkau melamun jauh, jauh dan jauh lagi. Terpesona dengan keindahan Pantai Ageeba, kononnya, katamu pada temanmu, pantai ini indah nian. Bagai tersihir di situ, fikiranmu terus menerawang, terbang tinggi-tinggi.


Sampailah datang si Reza menepuk bahu engkau, "Ah, kau melamun lagi, sudah, lepas ini, kita mahu ke Hamam Cleopatra. Sudah dua jam kita di sini," bisiknya ke telingamu. Satu-satunya adikmu di bumi kinanah ini setia menemanimu menikmati Matruh yang indah nian. Engkau hanya diam membungkam, tak berganjak dari situ. Kakimu seolah terikat pada putih pasir dan biru laut Ageeba. Ah! Memang berat untuk kau tinggalkan pantai bersejarah itu!

"Ombak itu adalah aku, dan pasir putih di persisiran pantai itulah tanahairku. Tak mungkin berpisah. Sudah menjadi fitrah laut dan pepasir, ombak kan menghempas keras pepasir, betapa keras dan jauhnya perjalanannya merentasi lautan, barulah sampai ke destinasinya, pesisir pantai," itu kata Laila, teman jauhmu dari Palestin itu, lewat warkahnya, tatkala itu, engkau sedang berjuang tungkus lumus mennghabiskan tahun akhir dalam jurusan Perubatan di Universiti Ainshams.

Laila yang kau kenal itu berkerudung labuh, menutupi seluruh tubuhnya, kecuali anak matanya, wajah jelitanya terlindung di balik purdah Arab, dan dia lebih senang mengenakan pakain serba hitam, seperti kebanyakan wanita Arab yang kau lihat di Mesir, tempat kau menadah ilmu kini.

Saat kau kenal Laila, sejak menyertai misi kemanusiaan di Kem Khan Younis, tempat tinggal gadis Palestin berusia dua puluh tahun, dua tahun lebih muda dari kau, Laila merupakan penghuni rumah anak-anak yatim di sana, bersama adik lelakinya yang istimewa.. Empat hari berkampung di sana, kau memperolehi seorang teman sebaik Laila, yang menanti adiknya yang sedang koma, dan fikir engkau, dia hanya menunggu saat Tuhan mengambil nyawa adiknya, kerana itu adalah doanya saban hari, agar dia bisa bebas, dan juga bisa menyambung pelajarannya yang tertangguh di Mesir.

Kau salah faham pada mulanya, Laila tidak pernah memohon agar Tuhan mengambil nyawa adik lelakinya, namun dia memohon agar Tuhan memberinya kehidupan yang terbaik buat mereka berdua, dan takdir mengatasi segala-galanya. Benar sahaja bumi Al-Quds itu bumi barakah, doanya dimakbulkan, dan Laila meneruskan hidupnya dengan menyambung pengajian dalam bidang perubatan, seperti kau. Malah sekuliah denganmu.

Sewaktu awal-awal pengajiannya di Universiti, kau dan Laila sama-sama menjadi ahli persatuan sejarah dan peradaban Mesir, dari situ, persahabatan antara kau dan dia mula bertunas. Laila yang punya mata bening seorang pejuang, seperti bapanya, Mujahid. Laila Mujahid. Terlalu indah nama itu. Dan kau bukan sahaja kagum dengan namanya, malah dengan riak wajahnya, setiap perlakuannya kau teladani. Sehingga waktu tidurnya pun kau kagumi.

Katanya, "Mimpi tidak akan menjadi kenyataan jika asyik tidur!"

Sedangkan kau, asal lepas Subuh, bergegas ke katil melayan mimpi-mimpi kosongmu. Ah! Nafsumu sudah terdidik begitu, bukan? Sedangkan Laila gigih beribadah mendidik rohaninya di sela-sela malam dan mengulangkaji teks-teks perubatan yang katamu memeningkan kepala, dan menyerabutkan fikiran. Huh, sebenarnya apa niatmu ingin menjadi doktor?

Engkau berjalan perlahan-lahan menelusuri pantai Ageeba, kini, Hamam Cleopatra tersergam indah di hadapanmu. Musim panas Mesir adalah syurga, musim panas di Pantai Ageeba adalah mimpi indah, berbeza dengan panas pantai di Malaysia yang bagimu biasa-biasa sahaja. Biarpun Hamam Cleopatra hanyalah tempat mandi Ratu Mesir terkenal itu, rasa kagum dan takjub dengan kebijaksaaan Ratu Cleopatra tertanam awal dalam nubarimu. Cleopatra yang disebut-sebut kerana kejelitaan, pengaruh dan kuasanya, juga kerana kehebatannya memiliki sebahagian besar empayar dunia.
Kau membisu tatkala Laila dengan fasih dan lancarnya menghuraikan sejarah Cleopatra kepadamu, katanya, ratu itu bisa bicara sembilan bahasa, pernah dicintai dua Panglima Rom Julius Caesar dan Mark Antonio, bahkan Mark Antonio membunuh diri kerana cintanya pada sang Ratu. Engkau semakin aneh melihat si Laila mengumpulkan fakta mengenai Ratu Cleopatra dengan penuh semangat, padahal bagimu, Ratu Mesir berketurunan Yunani itu bukanlah contoh yang baik untuk gadis sewarak Laila. Namun, engkau tidak pernah menolak untuk membantu Laila mencari dan menggali maklumat tentang legenda terkenal Mesr itu. Hatimu sering tertanya-tanya mengapa Cleopatra menjadi pilihan Laila, sedangkan ramai lagi serikandi Islam yang lebih layak dikagumi Gadis al-Quds itu. Aneh, memang aneh! Kau terus mendengar ceritanya tentang Cleopatra, dengan sabar, walau hatimu kadang-kadang memberontak, bosan dan hairan tertanya-tanya.

Satu perkara yang bisa membuatkan kau terpegun tentang Laila, dia bisa berbahasa Arab, Hebrew, Jerman dan Perancis dengan fasihnya. Bahasa Inggeris pelat Arabnya juga tidak kurang hebat. Walaupun kau sering ketawa mendengar dia berbahasa Inggeris dengan pelat lidah padang pasir itu, dia tidak sekalipun pernah merasa rendah diri atau berkecil hati, malah dia menjadikan ketawa engkau itu seperti ubat untuk penyakit pelatnya, sehinggalah selepas dua bulan engkau tertawa dengan pelatnya itu, dia terpilih untuk mewakli Fakulti Perubatan untuk debat Bahasa Inggeris! Waktu itu, pelat Inggerisnya bukan lagi membuatkan engkau tertawa, malah, engkau merasa seperti diketawakan. Tersindir dan malu dengan pencapaian Laila Mujahid itu. Engkau lalu terkedu.

Setiap perkataan Laila sering bebaur puji padamu. Harum memekar segenap ucap dari bibirnya. Kau punya tanahair, katanya. Kau punya keluarga, dan kelak usai tamat pengajian, kau juga bakal punya pekerjaan. Malah tutur bicaranya sering membuatkan kotak fiirmu keliru, berteka-teki, apakah dia ikhlas memuji atau hanya meluahkan rasa cemburunya dengan kesenanganmu? Hawa nafsumu tegar memulakan kerja, mencari yang buruk-buruk tentang Laila.

Ah, usah bersangka-sangka, bisik akal warasmu. Bersangka-sangka itu kan dari syaitan! Astaghfirullah! Hatimu menjerit istighfar. Salah apa Laila sama engkau? Biarkan sahaja dia mahu memuji tanahairmu yang aman dan tenteram, merdeka daripada dijarah musuh durjana, fizikalnya, namun rohaninya, dijajah sedikit demi sedikit. Huh, Laila tidak tahu itu. Sesiapa yang bukan rakyat Malaysia tidak tahu! Dan dia tidak perlu tahu.




Saat itu, bayu dari laut Ageeba berpuput lembut, menyanyikan senandung ukhuwwah engkau berdua. Sambil duduk di atas batu-batu hitam di persisiran pantai, merendam kakimu dalam dingin air laut masin Mediterranean, membiarkan ombak memukul-mukul lembut kaki dan betismu. Katanya, hanya enam tahun lagi dia bakal pulang Dan engkau berpaling hairan padanya, sebelum kau sempat bertanya apa-apa, dia sudah memulakan lagi bercerita tentang impiannya, tentang Cleopatra, sekali lagi! Ratu purba itu, katanya, punya susur galur penakluk di Mesir.

"Hanya enam tahun lagi aku bakal menamatkan pengajian ini, bergelar doktor, dan aku akan pulang berkhidmat sebagai sukarelawan di negaraku, tanpa gaji. Walau demikian, aku puas kerana dapat menyumbang untuk negaraku, untuk sebuah tanahair, kawan!" ucapnya penuh semangat, dan engkau tahu, Laila bukan seorang yang mudah patah semangatnya.

Melihat cara dia belajar sahaja membuatkan engkau pegun, hairan dan takjub. Mengapa setekun itu dia belajar? Pagi, ke kuliah, petang kuliah lagi, malam, mngulangkaji hingga lewat pagi, dan begitulah sehari-hari sehingga semester terakhir engkau.

"Kalaulah aku punya kuasa seperti Cleopatra, dan zaman ini masih wujud empayar Rom, pasti aku akan meminta Julius Caesar membantuku membebaskan Palestin, tanahairku."


Ketika Laila berbicara sedmikian, engkau lalu, tertawa kecil, tiba-tiba wajahnya berubah. Rajuknya membuat engkau bimbang. Hampir menangis engkau memujuknya, memohon maaf dari temanmu yang seorang itu. Pelbagai cara kau lakukan, termasuklah menyanyikan lagu nasyid kegemarannya, akhirnya, dia menerima maafmu. Ah, maaf bersyarat, kau mesti mendengar cerita Cleopatra lagi!
Ketika Cleopatra ingin bertemu Julius Caesar untuk meminta bantuannya merebut takhta, baginda menyeludup dengan bersembunyi dalam gulungan permaidani, kebijaksanaannya itu membawa hasil apabila akhirnya Caesar bersetuju, dan Mesir diperintah Cleopatra dengan adil. Kata Laila lagi, pernah suatu masa, sungai Nil berhenti mengalir, dan tidak melimpah, menyebabkan Kota Iskandariah kering, rakyat kebuluran, Cleopatra yang sedang sarat mengandung ketika itu turun padang, lalu membuka gudang makanan simpanan untuk diagihkan kepada rakyat, begitu sekali lagi kau terpesona, dengan kisah Cleopatra yang dilipurlarakan Laila sejak enam tahun lalu.

Pandanganmu melirik jauh, jauh ke tengah laut, sesekali, angin bertiup kencang, topi ala hawaii mu seolah mahu terbang bersama deras angin Mediterranean itu, tangan kananmu memegang erat topi comel itu, mengelakkan ia terbang bersama angin itu. Persis engkau menyimpul erat kenangan bersama Laila di Matruh, bersaksikan Pantai Ageeba. Kenangan yang membawa engkau menelusuri mimpi dan angan-angan Laila tentang Cleopatranya, kenangan yang membawa engkau menjejak peribadi Laila yang tulus, juga kenangan yang membawa engkau lebih mengerti tentang apa itu makna kehidupan yang sebenar. Dan, paling bererti, tentang mengapa engkau mahu menjadi doktor.

"Bukan wang yang menjadi impianku, tapi kebebasan, hak kemanusiaan dan kasih sayang. Untuk apa aku belajar hanya kerana bermimpikan hidup mewah, namun rakyat di negaraku menderita? Kita berbeza, mungkin sahaja engkau pulang nanti, menjalani kehidupan sebagai doktor dengan payah, namun, kau masih diberi gaji, bukan? Negaramu masih aman, bukan?"

Begitu kata Laila ketika engkau dan dia sama-sama berkongsi cerita mengapa memilih untuk menjadi doktor, bukan pekerjaan lain. Pada engkau, kerjaya doktor menjamin masa hadapan, bergaji besar, walau edikit payah, pun, engkau masih mengeluh akan kesukaran meladeni pengajian. Engkau ditanggung kerajaan, mendapat biasiswa dan wang bukan persoalan dan masalah. Namun Laila terpaksa menggunakan seluruh wang simpanan keluarganya, dan mendapat sedikit bantuan yang sedikit-sebanyak, mengurangkan bebannya.

Fikiranmu terbayang wajah jelita Laila, hidungnya yang mancung nan indah. Matanya yang bercahaya tambah bercahaya dihiasi bulu mata yang melentik bisa memukau sesiapa sahaja yang memandangnya. Redup matanya seolah-olah menceritakan sesuatu, sesuatu yang sukar diungkap sesiapapun, sesuatu yang, menjadi rahsia hatinya. Kata-katanya sering berisi, lidahnya tidak jemu menutur nasihat buat engkau, dan telingamu sering sahaja menjadi tempat dia meluahkan segala-galanya, isi hati, kisah kecilnya, impiannya, bahkan paling melekat, kisah Cleopatra.
Sejak engkau dan Laila sama-sama melawat Hamam Cleopatra, anjuran persatuan sejarah dan peradaban Mesir universiti, engkau semakin berminat mencari dan meminati kisah lagenda Cleopatra. Entah mengapa ada seru yang membisikkan istimewanya Ratu purba itu. Huh, ini semua sebab Laila, jika bukan Laila yang meminati kisah kuno itu, engkau tentu sahaja tidak mengenali Ratu jelita itu. Pernah suatu ketika, engkau terbaca diari Laila secara tidak sengaja, ketika Laila sedang asyik mencatat jurnal hidupnya.

"Cleopatra hanyalah lagenda. Meski ia pernah termaktub dalam sejarah dunia bahawa ia berkuasa memerintah Mesir sedaya-upayanya, dengan saksamanya, melindungi Mesir dengan seluruh kudratnya, ia tak mungkin hidup kembali, membantuku melindungi tanahairku, Palestin. Namun, aku akan mengabadikan kisahnya dalam memoriku, sebagai api untuk membakar semangatku, memugar yakin bahawa ia pasti bebas suatu hari nanti. Pasti."

Engkau menatap tugu Cleopatra di hadapanmu. Tugu putih itu seperti tersenyum padamu, sungguh Cleopatra membuat engkau terkenang seorang Laila, walaupun dia sudah pergi meninggalkanmu. Saat-saat akhir engkau bersama Laila dia sempat menitip pesan buatmu, teruskan misi membantu negaranya Palestin, kita tidak mampu menjadi penakluk seperti Cleopatra, kerana itu di luar batas kemampuan, namun, kita bisa mengambil semangatnya, azam dan jangan lupa, dia seorang wanita. Dan kau berkali-kali diingatkan Laila, kamu berdua bukan Cleopatra! Bukan Cleopatra, engkau mengangguk-angguk di hadapan tugu itu.

Engkau berbisik perlahan "Laila, aku setuju, kita adalah pejuang, kau, dan aku, ya, misi kita adalah kebenaran, dan setiap titik peluh kita ada ganjarannya dari Tuhan.
Perlahan-lahan, engkau meninggalkan Pantai Ageeba. Qasidah Arab dendangan anak-anak muda Matruh terus kedengaran. Reza dari jauh melambai-lambai mengajak pulang. Dan engkau meninggalkan bekas-bekas kenangan bersama Laila di Hamam Cleopatra.



Puisi

Bahasa Pena


Dunia merenung tinggi,
pada baris tulisan,
meski pada noktahnya,
ada bilah berdarah.

Ketika catatan usang dibuka,
ada lembar memuntah makna.
Ketika helaian diselak,
tersembur cahaya.

Maka musafir tersilau,
dalam meredah bahasa.
Kalimat dan huruf,
rangkap dan ayat,
jadi satu.

Lalu hamba bersujud,
pada erti hikmah.
Sekilas suluhan,
membasuh noda wasangka.

Wacana terus cereka,
segala khazanahnya.
Gali dan bongkar,
hingga terurai,
erti menilai,
manuskrip lama.

♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: