Hasil Karya Peserta sayembara (2)

Khamis, 10 September 2009
Kesinambungan karya,

Hakcipta karya adalah milik KELAP dengan kebenaran penulis. Dilarang mengambil apa jua isi tanpa kebenaran.


Cerpen

VEKTOR

Pintu dibuka. Seorang lelaki agam masuk ke bilik perbualan pelawat. Seorang lelaki yang berjaket dan berhud, menutup sebahagian besar mukanya, menyebabkan hanya matanya saja yang kelihatan, sedang menunggu.
“Kamu semua nampak macam bahan permainan kerajaan saja,” ucap lelaki misteri itu, sinis. Suaranya serak. Lelaki agam mendengus. Pengawal penjara menggerakkan anak matanya, merenung tajam perlakuan lelaki agam.
“Siapa kamu?” bentak si lelaki agam.
Lelaki misteri tertawa kecil. “Kau dah tahu kerajaan sudah menang?”
Lelaki agam membeliak mata. “M—mustahil!”
Suasana sunyi seketika buat beberapa detik. Si lelaki misteri melihat jam pada tangan kiri.
“Ya, pastikan kamu telah sedia untuk dihukum sebentar lagi dan bertaubatlah selagi ada masa.”
Provokasi ini langsung menyebabkan si lelaki agam naik minyak lantas mula menumbuk-numbuk cermin kalis peluru yang menjadi pemisah antaranya dan si lelaki misteri. Pengawal penjara bingkas meluru ke arah si lelaki agam dan menahannya daripada bertindak lebih ganas. Dia diheret masuk semula ke dalam selnya.
Sebelum meninggalkan bilik perbualan, dia sempat melihat si lelaki misteri melambai tangan kirinya seakan mengucapkan selamat tinggal secara sinis.

11.51 pagi,
Pusat Pentadbiran Negara.

Ketua Menteri menghilai di dalam hati. Dia sudah menang bicara. Tidak lama lagi, dia akan memerintah negara dengan kuasa mutlak di tangannya. Bidang kehakiman sudah melutut di kakinya dan sedikit masa lagi, semuanya akan berada di bawah telunjuknya. Fasisme yang telah berlaku di Itali pada 1922 hingga 1943 akan berulang kembali di negaranya. Dia bangga. Diktator ialah suatu gelaran yang sudah lama dia impikan.
“Bagaimana banduan-banduan di Bukit Gunting?” tanya Ketua Menteri kepada ketua penjara Bukit Gunting, melalui telefon.
“Jangan risau, Tuan. Segala-galanya bakal berjalan lancar. Tepat 12 tengah hari, tiada lagi manusia yang akan menjadi penghalang untuk Tuan melaksanakan impian Tuan,” balas ketua penjara, tertawa terbahak-bahak.
“Kau pasti mereka semua dikawal rapi?” tanya Ketua Menteri. Sedikit kegusaran nampak terbias pada getar suaranya. Dia masih dihantui momokan seorang reformis yang bersungguh-sungguh mahu menjatuhkannya suatu ketika dahulu.
Reformis itu, walaupun masih muda, nampak begitu tenang dan lantang. Ketua Menteri sendiri dapat merasakan aura yang menggerunkan, yang hadir dalam diri reformis tersebut. Demi menyelamatkan diri daripada apa-apa bencana yang boleh menggugat kedudukannya sebagai pemerintah negara, Ketua Menteri telah mengarahkan beberapa orang untuk mencampak si reformis ke dalam sebuah sel khas yang menjadi tempat biakan virus selesema berbahaya yang mampu membunuh dalam masa yang singkat. Dia tidak bertujuan untuk membunuh reformis itu sahaja, bahkan kesemua orang yang mempunyai kaitan dengan puak reformasi yang membangkang pemerintahan kuku besi negara itu. Si reformis diangkut dan dicampak balik ke negeri asalnya, tempat diamnya semua anggota reformis. Itulah yang berlaku beberapa minggu lepas.
“Sudah tentu, Tuan! Kesemua anggota kami telah dihantar untuk mengawal Bukit Gunting, khas untuk hari istimewa ini.”
Ketua Menteri turut tertawa. “Bagus. Kau akan dapat habuan kau nanti, seperti yang aku janjikan. Boleh aku lihat bagaimana keadaan di sana buat kesekian kalinya?”
“Boleh saja, Tuan!” jawab ketua penjara, seraya menekan beberapa butang untuk menghantar paparan langsung dari kamera-kamera cctv di penjara Bukit Gunting terus ke skrin besar pejabat Ketua Menteri di Pusat Pentadbiran Negara.
Dengan lagaknya, ketua penjara menekan butang terakhir. “Nah, lihatlah Tu—”
Mata terbeliak. Kedua-dua mereka tidak dapat mempercayai apa yang terpapar melalui kamera-kamera cctv itu. Kelihatan beberapa orang pengawal terbaring kaku di lantai penjara. Mulut mereka ternganga. Darah berlumuran, mengalir keluar dari mulut, hidung, dan telinga mereka.
“Apa ini?” bentak Ketua Menteri. Peluh dingin mula merenik.
“Ini...” Ketua penjara jadi tidak keruan. Dia menekan-nekan butang lain untuk membawa paparan kamera yang seterusnya. Apa yang mereka saksikan tidak lain daripada apa yang mereka telah tontoni sebentar tadi. Di sudut lain, di bilik yang lain, pengawal-pengawal yang kebanyakannya berotot kekar kelihatan terjelapak, kaku. Darah mengotori mayat mereka.
Ketua penjara cuba mencari seorang pengawal yang masih bernyawa, tapi malang baginya, tiada seorang pun terselamat. Kesemua pengawal penjara Bukit Gunting sudah dibunuh. Ya, dibunuh dengan kejam.
“Apa yang terjadi ini? Angkara siapa semua ini? Bagaimana perkara ini boleh terjadi?” bentak Ketua Menteri lagi. Si ketua penjara makin bingung, tidak tahu apa-apa jawapan yang relevan kepada pertanyaan-pertanyaan tersebut. Lebih-lebih lagi bila membayangkan habuannya yang sudah melayang bila melihatkan situasi yang berlaku di penjara Bukit Gunting itu. Dia sudah pun bermandi peluh kegusaran. Entah bagaimana dia rasakan persis pelari pecut 100 km adanya.
Klu kepada jawapan mereka muncul apabila satu lembaga berjaket dan berhud menapak masuk ke penjara Bukit Gunting. Kedua-dua mereka merasa jantung seakan mahu keluar dari dada. Adakah lembaga itu yang membunuh semua pengawal di situ? Melihatkan saiz badan lembaga tersebut yang jauh lebih kecil daripada pengawal-pengawal penjara di situ, adalah mustahil untuk mengatakan bahawa dia ialah pembunuh tersebut.

12 tengah hari,
Bukit Gunting.

Lelaki agam tersengih melihatkan keadaan pengawal-pengawal yang sudah kaku persis ikan kena tuba. Dia memandang ke arah banduan lain yang jadi tidak tentu arah selepas melihat apa yang terjadi.
“Bertenang,” ujar lelaki agam. “Seperti yang aku katakan tadi, kita semua sudah imun. Injeksi yang kita gunakan tadi ialah antivirus yang dapat menyelamatkan kita daripada terkena virus bahaya, seperti yang terjadi di luar sana.”
Seorang banduan terbatuk-batuk sambil menyuarakan ketidakpuashatiannya. “Tapi kita semua kelihatan makin lemah selepas disuntik!”
“Ya,” jawab lelaki agam. “Kita jadi makin lemah kerana antivirus itu mengambil alih peranan antibodi dengan jalan membunuh. Kekurangan antibodi menyebabkan kita lemah, juga terdedah kepada penyakit lain. Tapi ia memberi jaminan bahawa virus selesema berbahaya di luar tidak akan mampu menjangkiti tubuh kita.”
Pintu kawalan elektronik dibuka dari luar. Sesusuk tubuh berjaket dan berhud menapak masuk.
“Memang handal kau berlakon,” ujar lelaki agam, tersenyum lebar.
“Persetankan lakonan aku,” ujar lelaki misteri, sinis. “Aku separa mati memikirkan andai kau tidak tahu mendesifer mesej aku tadi.”
Lelaki agam tertawa sambil mengisyaratkan rakan-rakan banduannya mengikutinya keluar. “Andai kau tak mengisyaratkan ‘lima’ pun, aku dapat meneka mesej kau. Tiga ayat bukanlah sukar untuk dihafaz.
“Kau melambai tangan kiri dengan lima jari terbuka bermaksud mesej kau berada pada perkataan kelima dari kiri pada setiap ayat: bahan sudah sedia.
“Kau juga memakai jam di tangan kiri, padahal kau selalu memakainya di tangan kanan kerana kau kidal. Aku terjemahkannya sebagai tempoh masa yang kau berikan. Lima minit terlalu singkat untuk aku laksanakan pelan kita. Lima jam pula tidak relevan, kerana waktu hukuman mati dijalankan ialah pukul 12, iaitu dua jam selepas kau melawat. Jadi aku konklusikannya sebagai 50 minit. Tapi, kau pun tahu, aku suka melakukan sesuatu dengan cekap dan pantas. 50 minit mungkin agak lama.”
Lelaki misteri tertawa kecil. “Kebijaksanaan dan kecekapan kau ialah antara aspek utama kau dipilih menjadi ketua.”
Mereka berjalan melepasi mayat-mayat pengawal yang berlumuran darah. Si lelaki misteri berhenti, memerhati mayat demi mayat.
“Tapi aku tak faham,” ucap lelaki agam. “Bagaimana kau boleh masuk dengan mudah?”
“Kau tidak tahu kelemahan orang kerajaan?” balas lelaki misteri seraya duduk bercangkung menghadap sesusuk tubuh kaku. Dia menyeluk poket baju mayat pengawal tersebut dan mengambil seberkas wang yang diikat rapi. “Selepas aku katakan aku dihantar oleh Ketua Menteri, aku beri ini kepada salah seorang daripada mereka. Duit menyebabkan mereka buta, sanggup lakukan apa sahaja, walau ia di luar undang-undang Allah.”
“CELAKA!”
Mereka semua terkejut, memandang sekeliling untuk mencari punca suara sumpahan sebentar tadi. Si lelaki misteri bangun dan menghadap salah satu daripada puluhan kamera cctv yang dipasang di situ. Dia kenal pemilik suara itu. Ia muncul dari pembesar suara yang dipasang bersama kamera cctv.
“Sabar. Giliran kau akan muncul seketika lagi,” ujarnya, sinis. “Aku akan pergi secara sendirian ke Pusat Pentadbiran Negara untuk bertemu kau. Aku akan datang secara aman. Andai kau tidak berbuat tindakan bodoh, perkara yang terjadi kepada pengawal-pengawal di sini tidak akan berlaku pada kau.”
Ketua Menteri tertawa besar. “Kau nak ugut aku? Aku boleh lari dari kau bila-bila masa saja. Lebih penting, takkan kau mampu pergi seorang diri tanpa ditahan ribuan pengawal yang sedang berjaga di luar bangunan aku ini?”
“Kau lihat apa yang terjadi di sini? Kaulah punca mereka mati.”
“Merepek! Pusat Pentadbiran Negara bukanlah dekat dengan Bukit Gunting. Masakan pula—”
“Kau lupa tentang virus yang kau ‘hadiahkan’ kepada aku, beberapa minggu lepas, bukan?”
Ketua Menteri terdiam. Respon seterusnya memakan masa yang agak lambat. “Kau... Siapa kau sebenarnya? Mustahil, kau sepatutnya sudah mati. Kau, reformis muda yang—”
“Ya, aku reformis muda yang kau campak ke dalam sel virus. Virus influenza A subjenis H1N1 yang suatu ketika dahulu telah mengorbankan lebih satu perempat populasi di negara ini.”
“MUSTAHIL! Kau dan kaum kerabat kau sepatutnya sudah menjadi mayat!”
“Kau ingin tahu? Sukar untuk aku jelaskan secara terperinci. Begini sajalah, anggaplah aku dikurniakan badan yang aneh yang dapat menampung apa-apa jenis virus, malah mampu menyimpannya di dalam tubuh aku tanpa memberi apa-apa kesan yang memudaratkan. Umpamakan aku sebagai vektor. Kau secara tidak langsung telah mencipta satu senjata biokimia yang amat berbahaya bila kau mencampak aku ke dalam sel virus influenza H1N1.”
Kedengaran deruan nafas yang tidak menentu di pembesar suara. “MUSTAHIL! KAU PENIPU!”
“Mengapa aku perlu menipu? Virus ini membiak dan berevolusi dengan pantas. Variasi virus dalam tubuh aku sekarang bukan lagi H1N1, tapi sesuatu yang lebih berbahaya dari itu. Ia mampu membunuh dalam beberapa minit sahaja. Tanpa vaksin khas yang aku cipta, adalah mustahil untuk manusia biasa melawan virus ini.
“Malang bagi kau, Ketua Menteri. Kau tahu apa akibatnya bila rakyat tahu yang kau ada menyimpan virus itu, bukan? Melarikan diri hanya membusukkan nama kau bukan saja di mata rakyat negara ini, bahkan di pelosok dunia. Kau duduk diam-diam di sana dan tunggu kehadiran aku. Kita akan bincangkan perkara ini secara aman. Yang penting, aku akan kotakan janji aku suatu ketika dahulu bahawasanya aku akan menjatuhkan pemerintahan kuku besi kau ini.”
“Aku akan suruh pengawal aku untuk membunuh kau!”
Lelaki misteri membuka zip jaketnya. Kelihatan beberapa bom C4 dilekatkan pada tubuhnya. “Kau lihat ini? C4 ini mempunyai kawalan jauh. Andai kau bunuh aku, orang aku akan mengaktifkan bom-bom di badanku ini. Letupannya akan menyebarkan virus-virus berbahaya yang mendiami badan aku, dan seluruh negara ini akan dijangkiti virus selesema sekali lagi, malah lebih teruk. Kau tentu tidak mahu ia berlaku, jadi, seperti yang aku katakan tadi, duduk diam-diam dan tunggu kehadiran aku.”
Mereka semua mula menapak keluar dari penjara yang telah menyaksikan penyeksaan sehingga mati beberapa orang banduan yang dituduh sebagai pengganas. Itu hanya helah kerajaan. Mereka tidak mahu sesiapa menentang mereka. Mereka inginkan pemerintahan mutlak.
Dan kini, setelah beberapa tahun ditekan dan dijajah oleh idealisme penjajah yang mempunyai dasar pemerintahan kuku besi, demokrasi akhirnya bakal ditegakkan oleh pejuang-pejuang reformasi.
Merdeka, merdeka, merdeka!

oleh: Han Ri

10.01 pagi,
Bukit Gunting.


Puisi

Seorang Teman Itu


Kepada seorang teman itu
Adakah aku memohon simpati
Apakah aku menanti untuk dimengerti
Adakah aku mengguris kecewa sekeping hati
Apakah aku mencalit rasa jiwa pekerti

Kepada seorang teman itu
Sebuah penceritaan semalam menghilangkan
Resah itu
Beban itu
Derita itu
Penantian itu
Akhirnya terbongkar walau cuma secalit rasa
Namun sebuah kepuasan menghinggapi jiwa

Buat seorang teman itu
Bukan simpati yang aku pohon
Bukan untuk dimengerti yang aku menanti
Bukan untuk mengguris jiwa sekeping hati
Bukan untuk mencalit rasa jiwa pekerti

Tapi
Kerana sayang itu tetap di hati



♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: