Perkara Penting Sebelum Menjadi Seorang Penulis Blog

Rabu, 28 September 2011


1. Tujuan menulis blog.

Tanyakan diri anda apakah tujuan anda menulis blog,adakah disebabkan kawan-kawan anda mempunyai blog yang hebat maka anda terus berminat untuk turut serta atau anda menulis blog kerana ghairah dengan berita pendapatan yang dihasilkan dari menulis blog seperti diwar-warkan oleh sebuah akhbar sedikit masa lalu,jika ini sebabnya,lebih baik jangan! kerana anda mungkin diantara sampah-sampah yang bertaburan yang memenuhi ruang cyber ini.


2. Apa maklumat yang hendak dikongsi?

Didalam arena penulisan blog ada bermacam-macam jenis blog, ada berbentuk perkongsian cerita peribadi,artis,gossip,politik,computer,jual barang,agama,nasihat,tip-tip rumah tangga,resipi dan sebagainya.


Sebelum membina sesebuah blog anda perlulah menetapkan kategori mana blog anda itu, adakah anda mahu berkongsi satu benda sahaja atau anda akan menulis apa sahaja yang terlintas,tidak salah kalau anda mahu berkongsi apa saja yang terlintas diminda anda,cuma yang perlu dititip beratkan adalah,elakan penulisan yang berbentuk maki-makian,menghina seseorang,mencarut dengan perkataan yang tidak enak didengar.

Jika anda tidak berpuas hati dengan sesuatu tulislah dengan berhemah.Orang akan menilai anda dengan hasil tulisan anda itu.Untuk kekal lama dalam arena penulisan blog,elakan perkara negatif yang disebutkan diatas tadi.
Ada juga sesetengah orang, menulis blog kerana tidak sukakan sesuatu perkara,biasanya blog yang berbentuk politik yang semakin jijik sekarang ini.Cara mereka ini jangan ditiru.Kebanyakan dari mereka diupah oleh seseorang yang ada kepentingan dan matlamat mereka adalah satu menyebarkan ideologi fitnah untuk menjatuhkan seseorang.


3. Mantapkan ilmu terlebih dahulu.

Untuk menjadi seorang penulis blog anda perlu ada sedikit ilmu,maksud ilmu disini adalah cara bagaimana untuk anda menjadikan blog anda cantik,mesra pembaca,tidak semak mata memandang.Kebanyakan penulis blog yang baru,mereka tidak ada ilmu dan tidak mahu mencari ilmu.Mereka hanya tahu menulis dan mereka tidak betul betul faham apa pentingnya mempunyai blog yang “ringan”.Mereka juga tidak mempelajari do’s and dont’s ,ada sesetengah blog meletakan widget yang tidak berguna.

Sesebuah blog yang mesra pembaca adalah ringan,tidak berserabut,tulisan tidak fancy(tidak berwarna-warni),tidak mengunakan bahasa SMS atau slang yang sukar untuk difahami.Jika blog anda ada ciri diatas sebaik-baiknya ubahlah sebelum blog anda sepi dari pengunjung.

Soalan yang sering ditanya oleh penulis blog yang baru “Mengapa blog saya tidak ada pembaca walaupun isi saya mantap” jawapanya blog anda tidak mesra pembaca!.Kita nampak masalah itu kecil,tapi kesannya adalah dalam jangka masa yang panjang.

4.Tiru hasil penulisan orang lain

Dari awal-awal lagi jika kita paham apa itu bidang penulisan blog,kita tidak akan mencuri tulisan orang lain.Mencuri tulisan orang lain yang dimaksudkan adalah,kita tiru bulat-bulat tulisan orang lain dan kita masukan didalam blog kita tanpa kita memberi kredit kepada penulis asal.
Banyak penulis blog yang baru buat begini kerana mereka merasakan penulis asal tidak tahu.Maaf, dunia blogging di Malaysia ini kecil sahaja lambat laun ada orang yang akan terjumpa tulisan yang sama,silap haribulan penulis asal yang menangkap anda.

Latihlah diri anda untuk menulis dengan buah fikiran sendiri,sama ada betul atau tidak buah fikiran anda itu, anda hanya menulis untuk menyampaikan,sebab setiap orang… lain pandangannya dan kefahamannya. Jadi jangan sesekali mencuri hasil tulisan orang lain.

5. Promosikan blog anda

Diantara kesilapan yang sering dilakukan oleh penulis blog baru,mereka tidak pandai mempromosi blog mereka sendiri.Mereka fikir dengan membuat sebuah blog sudah memadai.Mereka mengambil sikap tulis dan tinggal tanpa ada susulan selepas itu.Mereka hanya mengharapkan pembaca akan jumpa hasil penulisan mereka dengan sendiri.

Tanggapan ini salah!.Contohnya jika anda ada produk yang baik tetapi anda hanya tunggu pelanggan datang membeli maka kekecewan akan menghantui anda.Didalam dunia cycber ini banyak website atau laman sosial yang boleh anda jadikan medan untuk mempromosi blog anda.

Salah satunya facebook,twitter,forum dan juga komen-komen anda diblog yang anda singgah,gunakan sepenuhnya ruang yang ada tanpa rasa jemu.Perlu di ingat jangan jadi spammer kerana terlalu ghairah untuk mempromosi blog anda!!!
Kita ambil satu contoh KFC,walaupun KFC sudah dikenali diseluruh dunia namun kita sering lihat mereka masih mempromosi produk mereka hampir setiap hari.Apa yang penting jangan jemu mempromosi blog anda!

6. Hala tuju blog anda.

Setiap benda yang kita buat mesti ada matlamat,begitu juga dengan bidang penulisan blog,menulis blog perlu hala tuju anda sendiri.Berapa lamakah masa yang anda perlukan menjadi seorang penulis blog berjaya?.Adakah hanya untuk setahun dua?.Siapa yang akan menjadi “target market” anda?.Berapa lamakah masa yang perlu diambil untuk membina jenama anda sendiri?

Dalam hal ini anda perlu set kan hala tuju blog anda,supaya anda ada matlamat dan hala tuju dimasa hadapan.Untuk berjaya dalam bidang penulisan blog bukanya setahun dua!

Kebanyakan penulis blog yang baru mereka tiada hala tuju,sebab itulah mereka gagal,setelah blog dibuat,dalam masa sebulan dua ianya berkubur begitu sahaja,lebih parah lagi,mereka tidak berminat lagi untuk menulis dan mereka biarkan sehingga bersawang makalah jadilah seperti rumah yang ditinggalkan dan menunggu masa untuk roboh.

Sikap begini perlu dibuang jauh-jauh jika anda mahu menjadi seorang penulis blog yang berjaya pada masa akan datang!
♥ ANDA SUKAKAN ARTIKEL INI?? JANGAN LUPA KONGSIKAN KEPADA RAKAN ANDA ♥
Facebook Twitter StumbleUpon Digg Delicious Reddit Technorati Mixx Linkedin
[Get this Widget]

0 suara: